Prvo što Novi Sad pruža svim ljubiteljima dvotočkaša jeste mreža uređenih biciklističkih staza dužine preko 90 km, rasprostranjenih na teritoriji celog grada. Staze su odvojene od pešačkih staza i kolovoza, što ih čini bezbednim, a u velikom delu grada uklonjeni su i ivičnjaci na spojevima biciklističkih staza i kolovoza, što vožnju čini jednostavnijom. Prema podacima Gradske uprave za građevinsko zemljište i investicije, u periodu od 2012-2021. godine izgrađeno je preko 20 km novih biciklističkih staza, a rekonstruisano je oko 10 km postojećih. U toku je i rekonstrukcija biciklističkih staza Futoške ulice i Futoškog puta, koja će biti završena u aprilu 2022. godine.
Po ugledu na Kopenhagen i Amsterdam, koji važe za velike evropske biciklističke metropole, u Novom Sadu je primenjen veliki broj biciklističkih sadržaja. U našem gradu postoji preko 180 uređenih lokacija sa parkiralištima za bicikl, raspoređenih po celom gradu, koje održava JKP „Parking servis“ Novi Sad.
Ovo gradsko preduzeće upravlja i sistemom za iznajmljivanje javnih bicikala NS Bike, koje doprinosi i dobroj turističkoj ponudi našeg grada. Biciklove je moguće iznajmiti na čak 15 automatizovanih stanica za iznajmljivanje, 24 časa dnevno, u toku sezone koja traje od aprila do novembra meseca. Dnevno iznajmljivanje staje 170 dinara, a sezonska pretplata je 1100 dinara.
Kao jedini grad u Srbiji, Novi Sad se može pohvaliti i sa tri stanice za besplatnu popravku bicikala. Svaka stanica poseduje nosač bicikla i različit alat za osnovne popravke. Stanice se nalaze na Ribljoj pijaci i ispred dva marketa Univereksport-a na Futoškom i Sentandrejskom putu.
U različitim delovima grada je postavljeno preko 20 brojača i 12 totema (displeja) na biciklističkim stazama. Ovi uređaji imaju ulogu u promovisanju biciklizma, informisanju o broju biciklista koji je određenom stazom prošao tog dana, pružanja opštih informacija o vremenu, temperaturi i datumu. Podaci prikupljeni pomoću brojača od značaja su i nadležnim organima Grada prilikom procene učestalosti korišćenja staza, potrebi njihove rekonstrukcije, kao i razmatranja potrebe za novim stazama.
Grad Novi Sad se izdavaja i po tome što je prvi i za sada jedini grad u Srbiji koji je obezbedio sredstva iz budžeta radi pružanja podrške građanima za nabavku bicikla, kao ekološki prihvatljivog transporta.
Putem ovog projekta, a posredstvom izabranog udruženja, Grad Novi Sad je ove godine obezbedio subvencije u iznosu od po 10.000 dinara za oko 1600 građana, za kupovinu novog bicikla. Ovakav potez Grada je pohvalan iz mnogo razloga. Povećanje broja biciklista na ulicima grada smanjuje potrebu za korišćenjem javnog prevoza i sopstvenih automobila, to zatim utiče na poboljšanje zdravlja i kvaliteta života pojedinaca koji voze bicikl, ali doprinosi i višem cilju- smanjenju zagađenja vazduha i zaštiti životne sredine. U tom cilju, Grad je i ove godine prigodno obeležio Evropsku nedelju mobilnosti i Svetski dan bez automobila, i još jednom pokazao odlučnu nameru da promoviše i ulaže u zdrav način života svojih građana. Tom prilikom, i društveno odgovorne kompanije nagradile su najbolje učenike osnovnih i srednjih škola sa donacijom od 60 biciklova.
Interesantno je pomenuti da kroz Novi Sad prolazi i međunarodni biciklistički koridor Euro Velo 6, koji spaja Atlantski okean i Crno more. Ova međunarodna trasa, često nazvana i Dunavska biciklistička ruta, duž teritorije našeg grada prati levu obalu Dunava, od Begeča, Futoga, preko nasipa, Sunčanog keja i nadalje ka Petrovaradinskoj tvrđavi i Petrovaradinu, odakle nastavlja ka Sremskim Karlovcima. Na Sunčanom keju, u Univerzitetskom parku, na trasi ove rute izgrađena je Bici oaza, mesto za predah biciklistima. Ovaj kutak ušuškan u zelenilu poseduje klupe, česmu, kantu za otpatke, tablu sa turističkim informacijama o gradu, mapu grada, ali i osnovni alat za popravku bicikala.
Novi Sad je letos bio i domaćin Evropskog prvenstva u planinskom biciklizmu, gde se okupilo više od 500 biciklista iz 44 evropske zemlje. Tom prilikom, ljubitelji malo ekstremnijeg načina vožnje bicikla, su tokom četiri dana mogli uživati u takmičenju na Petrovaradinskoj tvrđavi.
Na razvijanju imidža Novog Sada kao biciklističkog grada i iniciranju akcija kojima se još više unapređuje položaj biciklista, poslednjih godina mnogo čine i novosadska biciklistička udruženja i biciklistički klubovi, od kojih ćemo ovog puta izdvojiti Novosadsku biciklističku inicijativu, Eko kurur i Biciklistički klub Dubl. Ove godine je jedno od najviših gradskih priznanja- Novembarska povelja, dodeljena između ostalih, i predsedniku, osnivaču i aktivisti Novosadske biciklističke inicijative Marku Trifkoviću, za neumoran biciklistički aktivizam.
Ljubitelji biciklizma u našem gradu imaju i svoj kutak u kome se okupljaju. U Fruškogorskoj ulici, u lokalu Biciklana, osim što možete napraviti predah u vožnji uz omiljenu kafu ili ceđeni sok, istovremeno možete i popraviti svoj bicikl, uraditi servis ili čak i kupiti novi bicikl.
Zbog svega navedenog, potpuno je logično zašto je Novi Sad sve vidljiviji i atraktivniji na mapi cikloturizma. Položaj Grada, ravničarski reljef, mnoge znamenitosti i prirodne lepote, u spoju sa odličnom gradskom biciklističkom infrastrukturom i sadržajima, doprinose da veliki broj turista prolazeći biciklima kroz Novi Sad, zastane sa željom da upozna i naš grad, na dva točka.