Brak je stara vest ali ljubav je dobila centralno mesto u zapadnoj civilizaciji tek u novije vreme. Osim u literaturi, ljubav kakvu poznajemo dugo nije bila predmet svakodnevice običnih ljudi. Partnerska ljubav je tekovina civilizacije.
Ideja ljubavi i braka je usko povezana sa jednom važnom temom u sociologiji, temom društvene stratifikacije odnosno podeljenošću društva u slojeve na osnovu materijalne nejednakosti i društvene pokretljivosti odnosno promene položaja pojedinca. Društvena stratifikacija je jedna od najvažnijih društvenih struktura. Pomoću nje se objašnjava značajan deo socijalnog ponašanja i delovanja. Svi imamo različit stepen obrazovanja, posao i prihode a naš materijalni status utiče na naše mišljenje i ponašanje.
Brak nekad?
Prema istraživanjima, do pre 150 godina ljudi nisu stupali u brak iz ljubavi nego u ugovoren brak ili brak iz interesa. Nekad je bila manja stopa razvoda ali i ljubavi. Bile su jasno definisane muška i ženska uloga. Supružnici su bili naučeni da treba da održe brak i odgaje decu a šta oni žele i lično zadovoljstvo nisu bili prioritet. Oni su naizgled skladno funkcionisali ali zasigurno nisu delili ni delić iskustava koje mi imamo u današnje vreme.
S obzirom na to da velika većina žena nisu posedovale ekonomska i politička prava, to su kompenzovale uverenjem o važnosti svoje bračne uloge. Jedino što su mogle jeste da brinu o drugima i da budu majke, supruge, ljubavnice. Nije čudo da im je kroz istoriju ideja braka bila tako privlačna jer im je jedina omogućavala društveni status koji im je na druge načine bio uskraćivan. Žene su vaspitavane i prenosile su svoja znanja i iskustva na naredne generacije, da ne mogu da se oslone na sebe i izbore za sebe u muškom svetu i da je udaja jedino što im garantuje društveno prihvatanje i materijalnu sigurnost.
Brak sad?
Kada su čak i u našem društvu promene postale evidentne, stare navike su se sporije menjale, pa smo imali recidiv pri prvoj većoj krizi devedesetih godina u doba ratova i postkomunističke tranzicije. Tada je ušao u upotrebu termin “sponzoruša” koji prerasta u stil života. Njime su opisivane devojke koje su se udavale za pripadnike nove skorojevićke elite pri čemu im je glavni motiv bio novac, materijalna sigurnost i lagodan život koji sponzori mogu da im omoguće.
Danas svedočimo jednakosti polova i seksualnoj slobodi koje oblikuju savremenu kulturu ljubavi. Međutim, naše društvo je još u velikoj meri partijarhalno sa nizom uverenja koja nam više ne služe. U ovom istorijskom trenutku našeg društva tradicionalni obrasci su još živi a emancipacija žena je jaka.
Kako se snaći u modernom društvu?
Okruženi smo velikim brojem lepih, pametnih i sposobnih ljudi koji nisu preispitali svoja uverenja kojima su naučeni kao devojčice odnosno dečaci, a što im značajno otežava snalaženje na vrlo konkurentnom ljubavnom tržištu. Žene otpisuju svoju sposobnost da mogu da obezbede sve što im je potrebno a muškarci svoju da neće znati da naprave razliku između ovih žena. Podjednako su žrtve svojih najčešće neopravdanih strahova.
Tako na jednoj strani imamo žene koje hrle u brak radi njega samog, a na drugoj muškarce koji se opiru istom verujući da su dobra “partija” čak i kad zapravo nisu u stanju da pruže ni emotivnu ni materijalnu stabilnost.
Ono u šta verujete postaje vaša stvarnost. Vaša iskrivljena uverenja zapravo upravljaju ishodima vaših poduhvata. Ako verujete da ste nesposobni, ishod vaših nastojanja će odgovarati upravo tim uverenjima. Ljudi nesvesno traže dokaze koji potvrđuju istu staru priču, a druge mogućnosti i dostupna rešenja ne primećuju.
Savet:
Zapitajte se zašto želite udaju odnosno ženidbu. Ako želite brak bilo zbog emotivne ili materijalne sigurnosti onda verujete da je nemate. Ako očekujete od nekog drugog da vam obezbedi bilo šta na ovom svetu i oslanjate se na drugog, onda je vaše uverenje da niste sposobni. Kada poverujete da možete da imate i budete sve što želite, to će se i dogoditi i privući ćete ostvarenog partnera kakav jeste i doživećete pravu partnersku ljubav.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.