Menja se zakon o potrošačima! Kupovina preko interneta biće drastično drugačija!

Predsednica Upravnog odbora Republičke unije potrošača Vesna Perinčić rekla je danas da će u drugoj polovini godine biti izmenjen Zakon o zaštiti potrošača, koji će u jednom delu da reguliše i dopuni odredbe koje se tiču internet kupovine.

-Izmene predviđaju da se stane na put lažnim recenzijama, odnosno moraće da postoji sledljivost da li su recenzije dali stvarni potrošači ili su dati od strane lica koje su angažovali trgovci. Onda, zbog čega kada se klikne na određenu robu iskače baš taj trgovac kao prvi. Dakle, moraće i to da se takođe definiše i niz drugih stvari koje se tiču bezbednosti i informacija koje je obavezno dati potrošačima kod interneta kupovine, pre svega kako da zaštite podatke o ličnosti – rekla je Perinčić za Tanjug.

Ona je istakla da je očigledna ekspanzija kupovine preko interneta, podsećajući da je, prema podacima Narodne banke Srbije, u odnosu na prošlu godinu, u drugom tromesečju za 35 odsto povećana internet kupovina, napominjući da su to podaci samo za plaćanja karticama.

Kako je navela, potrebno je da potrošači koji kupuju putem interneta budu informatički osposobljeni, kako ne bi došlo do problema do kojih, nažalost, dolazi.

Na pitanje da li postoje podaci koliko u Srbiji ima neregistrovanih preduzetnika i firmi, Perinčić je rekla da takav podaci ne postoji stalno jer se pojavljuju novi neregistrovani subjekti.

-Oni mogu da preko platformi ‘Kupujem, prodajem’ itd. da prodaju polovnu robu, ali ne mogu da se bave prodajom nove robe jer je reč o klasičnoj trgovini, dakle, o privrednoj delatnosti. Ukoliko dođe to takvih saznanja, oglašivač veb platforma mora takvog nesaveznog oglašivača da skine sa platforme i da upozori na njegovu delatnost – navela je ona.

Dodala je da na isti način, ukoliko dođe do prevare, oglašivač mora da sarađuje sa državnim institucijama, da dostavlja potrebne podatke da bi se otkrilo takvo lice.

-Te podatke ne može da dostavlja konkretno oštećenom, odnosno potrošaču, zato što je reč o zaštiti podataka o ličnosti, ali po zahtevu državnih institucija mora da se dostavljaju ti podaci – rekla je Perinčić.

Petar Bogosavljević iz Udruženja potrošača Beograda ocenio je da je povećana odgovornost potrošača, ali nedovoljno.

-Povećan je nivo obrazovanja potrošača, mada nedovoljno.Suština jeste u tome, upravo kad govorimo o prevarama, to ukazuje na lakovernost potrošača i verovanje u reklame koje se plasiraju, znajući da su reklame tu da bi privukle pažnju potrošača, da bi ih opustile da sa smanjenom odgovornošću donosi odluke o kupovini – rekao je.

Prema njegovim rečima, zloupotrebljava se nedovoljno potrošačko obrazovanje, kako ističe, u celini ali posebno u oblasti internet trgovine.

-Mnogo toga je potrebno da potrošači pre donošenja odluke o kupovini znaju da bi bili zaštićeni, i trgovci i potrošači – jer zaštitom potrošača kao pojedinca štiti se ono što je fer konkurencija na tržištu – objasnio je Bogosavljević.

Istakao je da nije redak slučaj da se ne poštuju zakoni koji se odnose na oglašavanje zakona u trgovini, zakona o zaštiti postrošača i “izuzetno agresivne reklame kojima se podstiču upravo oni loši proizvođači”.

-Ako bi se primenjivali zakoni od vlasnika mreža, prodavaca, državnih organa do potrošača, ove pojave bi bile sporadične. Međutim, problem nepoštovanja zakona je rak rana u osnovnoj oblasti zaštite potrošača, pa i sistema u celini. Nezaštićen potrošač je praktično ono što je prostor na kome se dešavaju anomalije koje su vezane za privredni kriminal – rekao je Bogosavljević.

Tagovi:

0 Komentari
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Pročitajte još: