SRBIJA – Danas, 16. maja se obeležava Međunarodni dan SOS telefona koji ima za cilj podizanje svesti o važnosti SOS telefona i promovisanje njihove uloge u pružanju hitne pomoći, sigurnosti i zaštite ljudi u različitim situacijama.
Iako nije postojao jedan konkretan trenutak ili događaj koji bi označio nastanak prvog SOS telefona, jedan od ranih primera je bio u Londonu, gde je 1937. godine uspostavljen “999” broj za hitne pozive. Prvi SOS telefon za žene sa iskustvom nasilja u Srbiji, uspostavljen je još davne 1990. godine i od tada se ta usluga razvijala u okviru ženskih organizacija. Tokom vremena, razvijene su različite vrste SOS telefona da bi danas, SOS telefoni postali široko dostupni i imali važnu ulogu u pružanju pomoći.
Na osnovu različitih iskustava širom sveta, žrtve nasilja imaju više slobode da iskažu svoje potrebe putem SOS telefona nego pred državnim institucijama. Zato je preporuka međunarodnih organizacija da ovu specijalizovanu uslugu treba da pružaju nezavisne organizacije. Novi zakon o sprečavanju nasilja u porodici prepoznaje nevladine organizacije kao važne subjekte za pružanje pomoći pa se sve više njih finansira iz buđžeta lokalnih samouprava.
Većina organizacija svoju uslugu pruža 24 časa dnevno, neke rade od 8 do 20 časova, a ostale uglavnom od 8 do 16 časova, koliko traje uobičajeno radno vreme. Svi konsultanti koje rade na SOS telefonima prošli su obuku za rad sa žrtvama a usluge koje nude SOS telefoni uglavnom su psihološka i pravna podrška, odnosno informisanje žrtava ili upućivanje na druge organizacije koje nude pomoć.
Razgovori na SOS telefonu su anonimni i besplatni.
Sos telefoni:
SOS broj za prijavu nasilja u školama
Nacionalna dečija linija NADEL
Nacionalna SOS linija za prevenciju suicida
Savetovalište protiv nasilja u porodici – SOS telefon i sigurna kuća
Viktimološko društvo Srbije (VDS)
ASTRA Akcija protiv trgovine ženama
No mobbing – SOS protiv zlostavljanja na poslu
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.