Najveći broj malverzacija postoji korišćenjem međunarodnih brendova u inostranstvu.
Jedan stariji čitalac naših novina požalio se da mu bankarski službenici na šalteru, prilikom podizanja penzije, traže da im kaže pin-kod (lični identifikacioni broj) kartice. On, koji je visoko obrazovan u domenu informacionih tehnologija, navodi da je to neprihvatljivo i da broj koji je podelio sa drugima može biti zloupotrebljen. Da li neko ima pravo da traži od korisnika kartice pin-kod bilo u banci ili na prodajnom mestu, pitali smo nadležne u Narodnoj banci Srbije (NBS). Iz Centralne banke naveli su sledeće:
„U skladu sa informacijama koje smo dobili od banke naglašavamo da korisnici na šalterima mogu da podignu penziju kao isplatu gotovine uz priložena identifikaciona dokumenta, i u tom slučaju se transakcija isplate ne obavlja putem pos-terminala i nije potreban unos pin-koda.”
Važno je napomenuti, kažu, da se „dinakard” platne kartice izdaju u skladu s najsavremenijom tehnologijom, čip tehnologijom, koja obezbeđuje maksimalnu sigurnost prilikom elektronskog plaćanja. Ona onemogućava kopiranje ili neovlašćeno korišćenje informacija koje se nalaze na čipu, što za korisnike znači bezbednije plaćanje nacionalnom karticom.
„Podizanje gotovine ili plaćanje čip karticom obavlja se unosom pin-koda, što je razlog zbog čega korisnici moraju da unesu svoj pin”, naglašavaju iz NBS. Dodaju da dinakard sistem podržava izdavanje i prihvatanje čip kartica od 2012, ali da banke nisu odmah krenule sa izdavanjem čip-kartica, jer je zloupotreba kod plaćanja ili podizanja gotovine na izuzetno niskom nivou. Banke koje su u prethodnom periodu izdavale kartice sa magnetnom pistom, kod kojih nije zahtevan unos pin-koda, već je korisnik nakon izvršene transakcije potpisivao slip, posle isteka te kartice su u obavezi da izvrše izdavanje nove (zamenu) koja je sa primenjenom čip tehnologijom i kod koje se koristi unos pin-koda pri plaćanju ili podizanju gotovine. Jedan broj korisnika je preferirao upotrebu kartica uz korišćenje slipa, dok su s druge strane neki klijenti izražavali sumnju u bezbednost ove kartice bez čipa i zbog toga preferirali upotrebu inostranih kartičnih sistema, uprkos činjenici da se najveći broj zloupotreba desi međunarodnim brendovima i u inostranstvu. Zbog toga, navedena funkcionalnost jedan je od koraka ka unapređenju nacionalnog kartičnog sistema kojim on postaje još konkurentniji međunarodnim kartičnim sistemima, pored osnovne prednosti, a to su višestruko niži troškovi koje generiše upotreba „dinakard” kartice u odnosu na upotrebu stranih kartičnih sistema koji posluju u našoj zemlji.
U NBS kažu da prepoznaju potrebe tržišta i nastaviće sa implementacijom novih tehnologija u dinakard sistemu koje će, pored brojnih prednosti koje ova kartica već sada donosi (na primer: „dinakard” na rate kao zamena za ček ili podizanje gotovine na kasi uz „dinakard” plaćanje), omogućiti da ova kartica i dalje ostane prvi izbor kod plaćanja i kod trgovaca i kod korisnika kartica.
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.