ISTANBUL – Srbija je danas na konferenciji “Global Banking & Markets: CEE, CIS & Turkiye 2024” u Istanbulu dobila dve nagrade i to za izdavanje ESG obveznica i finansiranje Moravskog koridora, a nagrade su uručene prvom potpredsedniku Vlade Srbije i ministru finansija Siniši Malom.
Mali je na ovom skupu predstavio ekonomske rezultate Srbije i projekat Expo 2027. a nagrade su prema njegovim rečima velika vest i uspeh za Srbiji i njene građane.
“Prva nagrada se odnosi na najbolju ESG obveznicu koju smo emitovali u junu. Iznos je bio 1,5 milijardi dolara a to je prva tzv. ESG obveznica, i koja je imala za cilj da pokrije projekte u oblasti održivog razvoja, zaštite životne sredine, socijalne zaštite. Mi smo tu kandidovali projekte kao što su “Moja prva plata”, koja doprinosi boljem zapošljavanju mladih, zatim pomoć od 20.000 evra za kupovinu stana majkama kada dobiju prvo dete. Kandidovali smo i opremanje i izgradnju Centra za rani razvoj i inkluziju, dva trening centra za dualno obrazivanje, jedan u Staroj Pazovi, jedan u Vranju”, rekao je on novinarima u Istanbulu.
Ocenio je da je ta emisija obveznica bila veoma uspešna, što pokazuje i nagrada koja je dobijena u konkurenciji zemalja Istočne i Centralne Evrope, bivših zemalja Sovjetskog Saveza i Turske.
Druga nagrada je za najbolju finansijsku strukturu kada je reč o infrastrukturnim projektima.
“Ovde se radi o Moravskom koridoru, koji je jedan od najvažnijih infrastrukturnih radova kod nas i koji spaja Koridor 10 i Koridor 11, ukupne dužine 112 km. Za par nedelja ćemo otvoriti još 30 km tog auto-puta, do Vrnjačke Banje a ono što građani Srbije ne znaju jeste da smo za njegovo finansiranje napravili veoma inovativnu finansijsku strukturu sa JP Morgan bankom iz Amerike, Kreditnom eksportnom agencijom Velike Britanije i sa MIG-om iz SAD. Tri možda najvažnije finansijske institucije u svetu su učestvovale u tome i za tu inovativnost smo dobili još jednu nagradu”, rekao je Mali.
Ocenio je da ova priznanja govore ne samo o tome kako se vode naše javne finansije, nego i kako se upravlja javnim dugom, da se vodi računa o svakom dinaru i da se za svaki projekat koji je važan za građane Srbije i podiže kvalitet infrastrukture, pronalaze najbolji mogući načini finansiranja.
Govoreći o tome što je cena izgradnje Moravskog koridora veća od prvobitne, rekao je da je ugovor o projektu potpisan 2019. godine a da je već sledeće godine izbila kovid kriza, a kasnije i ukrajinska i energetska kriza, što je podiglo cene energenata, radne snage a samim tim i izgradnje ove saobraćajnice.
“Šta smo mogli? Da zaustavimo projekat! Ne. Svaki od izvođača ima tzv. kliznu skalu i ako je poskupljenje opravdano, mi moramo da podignemo cenu i da završimo projekat. Korist od njega je ogromna, on će promeniti život za pola miliona ljudi koji žive oko ovog puta. Košta nas malo više ali ćemo i taj san koji sanjamo decenijama dosanjati”, rekao je on.
Dodao je da će završetak ovog auto-puta doprineti zapošljavanju i podizanju životnog standarda građana.