BEOGRAD – Radovi na izgradnji beogradskog metroa počinju 22. novembra na Makiškom polju, najavio je danas ministar finansija Siniša Mali.
Ministar Mali je, nakon što je sa kineskom kompanijom “Pauer Čajna” potpisan ugovorni sporazum za Projekat izgradnje infrastrukture i nasipanje platoa za depo metroa na Makiškom polju, rekao da je potpisivanjem tog dokumenta zvanično počela gradnja prve linije metroa (od Makiškog polja do Mirijeva).
“U ponedeljak, 22. novembra na Makiškom polju, videćete veliki broj radnika, krećemo sa ostvaranjem sna, koje su generacije pre nas sanjale”, kazao je Mali.
Ministar je naglasio da taj san znači lepšu i bolju budućnost, kao i da je beogradski metro simbol uspeha i jake Srbije.
Mali je istakao da je to ostvaranje sna velikog broja građana Beograda i Srbije, koji datira unazad 50 godina.
Potpisivanje današnjeg ugovora, kaže Mali, posledica je višegodišnjeg napornog rada Vlade Srbije, Grada Beograda, kao i francuskih i kineskih partnera.
Mali je kazao da će budući metro imati tri linije metroa, da će prva linija ići od Makiškog polja do Mirijeva, druga od Mirijeva do Železnika, a treća će podrzumevati poroširenje BG voza i tramvajskog sistema.
“Polako, ali sigurno Beograd se okreće šinskom sistemu, koji je ekološki prihvatljiv, efikasniji i brži”, rekao je Mali.
Ministar je detaljno izneo po fazama kada će koja biti završena, ponovio da početak radova na Makiškom polju počinju 22. novembra 2021. godine, a da će sledeći korak biti potpisivanje Ugovora za izgradnju depoa u februaru 2022.
Nakon toga predstoji potpisivanje Ugovora za izgradnju pristupnih saobraćajnica na području Makiškog polja u martu 2022, dok se u julu takođe naredne godine očekuje potpisivanje Ugovora za izgradnju stanica i tunela za prvu liniju.
U novembru naredne godine, kaže Mali, počeće izgradnja depoa na Makiškom polju, početak radova za izgradnju pristupnih saobraćajnica u maju 2023. godine, početak radova na izgradnji stanica počeće u septembru 2023, a početak radova na izgradnji tunela u decembru 2023.
U februaru 2024. počeće nabavka vozova i testiranje vozova, a završetak prve linije metora biće 2028.
Ubrzo nakon završetka prve linije metroa, počinje izgradnja druge linije, 2024. godine, od Mirijeva do Bežanije.
Početak izgradnje stanica za drugu liniju metroa počeće 2025, a izgradnja tunela 2026, dok se završetak radova na izgradnji druge linije metroa očekuje 2030.
Mali je naglasio da je Vlada Srbije obezbedila novac za obe linije metroa.
Ministar građevinarstva Tomislav Momirović, koji je potpisao ugovor sa predstavnicima kineske kompanije, kazao je da je ovo veliki dan za Beograd i Srbiju, jer posle više od 50 godina prazne priče počinje realizacija projekta gradnje beogradskog metroa.
Najavio je da će prva linija biti završena 2028, a druga 2030. godine.
Momirović kaže da je potpisivanju prvog ugovora prethodila ozbiljna priprema, s obzirom da su projekti gradnje metroa veoma teški i skupi.
“Nijedan grad veličine Beograda ne može da se razvija bez metroa, ako želimo da poboljšamo saobraćaj i ekolosksu perspesktivu Beograda moramo da izgradimo metro”, poručio je ministar građevinarstva.
Takođe, istakao je da projekat beogradskog metroa donosi razvojnu perspektivu ne samo za Beograd već i srpsku privredu.
Zahvalio je partnerima iz Kine, kompaniji “Pauer Čajna”, uz čiju podršku Srbija sprovodi ovaj i mnoge druge projekte.
Kazao je da su sa njima imali “tvrde pregovore”, ali da je na kraju postignut fer dogovor za početak izgradnje metroa.
Momirović je naveo i da će sve primedbe vezane za izgradnju metroa biti razmotrene i da će se sve one koje budu opravdane tokom gradnje ispravljati.
Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić rekao je da je danas istorijski dan za Beograd i Srbiju, jer se ostvaruje san dug više od 50 godina.
Podsetio je da je ideja o izgradnji metroa prvi put spomenuta 4. decembra 1970. godine.
“Za ovu 51 godinu, bilo je je dobrih i loših vremena, kada nije imalo i nije imalo para, ali nikada se nije desilo da na jednom mestu postoji tolika politička volja za izgradnju metroa, snaga stručnjaka i da je obezbeđen novac”, rekao je Vesić.
On je zahvalio predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću koji je dao maksimalnu podršku ovom projektu i dodao da će Vlada Srbije finansirati ovaj projekat.
“4,6 milijardi evra za prve dve linije metroa, to su četiri godišnja budžeta Grada Beograd. Grad to ne bi mogao da isfinansira sam”, rekao je Vesić.
Ovaj projekat, kaže, znači da će biti izgrađeno novih 42 kilometara šina za metro, novih 46,2 kilometra tramvajsih šina, novi depo na Makiškom polju.
Vesić je naveo da će ovaj projekat spojiti prigradske opštine, kao što su Obrenovac, Surčin, Lazarevac, Sopot, Barajevo, sa centrom grada.
“Beograd će postati jedinstvena celina”, naglasio je Vesić i dodao da će Beograđani i Beograđanke dobiti saobraćaj koji je nezavistan od gužve u gradu i koji je ekološki ispravan.
Predstavnik kompanije “Pauer Čajna” Jang Fan istakao je da su sve strane zajedno radile da se ubrza početak radova izgradnje beogradskog metroa.
Istakao je da će “Pauer Čajna” svojim dugogodišnjim iskustvom doprineti da realizacija projekta bude uspešno sprovedena.
“Saradnjom sa srpskom i francuskom stranom, pokušaćemo da ubrzamo napredak ostalih delova projekta kako bi što pre bio pušten u rad”, rekao je Jang.
Ugovor su potpisali ministar građevinarstva Momirović, gradski sekretar za stambene i komunalne poslove Nikola Kovačević, direktorka Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda Dušica Anđelković i ovlašćeni predstavnik kompanije “Pauer Čajna” Jang Bo.