SRBIJA – Linija Beograd – Podgorica najprometnija je avionska ruta kada je reč o zemljama bivše Jugoslavije. Sledi je linija Beograd-Tivat, a ove dve rute jedine su u regionu na kojima saobraća više od jedne kompanije, piše portal EX-YU Aviation.
Kako navode, povezanost unutar bivše Jugoslavije dostigla je najviši nivo u 2024. godini od raspada zemlje, pri čemu su sve najprometnije rute zabeležile međugodišnji rast u odnosu na 2023. Ipak, neke još uvek nisu dostigle nivoe broja putnika iz perioda pre pandemije.
– Najprometnije linije bile su Beograd – Podgorica, a zatim Beograd – Tivat. Ove dve rute ostaju jedine unutar bivše Jugoslavije na kojima saobraća više od jedne avio-kompanije. Air Serbia i Air Montenegro zajedno su prevezli 642.927 putnika između Beograda, Podgorice i Tivta – piše portal.
Posebno je zabeležen snažan rast na liniji Beograd – Tivat u poređenju sa nivoima iz 2019. godine, i pored uvođenja sezonskih letova iz Niša i Kraljeva ka crnogorskom primorju.
U samom vrhu su i dve linije u Hrvatskoj, koje realizuje tamošnji nacionalni prevoznik Croatia Airlines. Linija Zagreb – Dubrovnik i letovi između Zagreba i Splita zabeležili su međugodišnji rast od preko 6%, odnosno 5%. Ipak, obe rute su i dalje ispod nivoa iz 2019. godine prije pandemije.
Dobre rezultate beleži i linija kompanije Wizz Air između Skoplja i Ljubljane. Naime, let uveden u septembru 2023, premašuje brojke koje je postizala nekadašnja slovenačka nacionalna avio-kompanija Adria Airways u istom periodu 2019. godine. Iako je Adria obustavila operacije u septembru 2019, Wizz Air je u prvoj polovini 2024. godine prevezao više putnika na toj ruti nego Adria tokom istog perioda 2019. godine. Dok se Adria u velikoj meri oslanjala na transfer saobraćaj, Wizz Air pretežno opslužuje putnike koji putuju direktno između destinacija.
Putni obrasci širom bivše Jugoslavije značajno su se promenili od raspada federacije. Godine 1990. najveći obim putničkog saobraćaja između republika zabeležen je između Srbije i Hrvatske, a zatim unutar same Hrvatske. Sledeće po obimu bile su rute Srbija – Slovenija, Srbija – Makedonija, Srbija – Crna Gora, Hrvatska – Bosna i Hercegovina i Hrvatska – Makedonija.
Tokom 1987. godine, koja je bila najuspešnija za jugoslovensko vazduhoplovstvo, JAT Jugoslovenski Aerotransport prevezao je 2.255.000 putnika na domaćim linijama. Ostali domaći avio-prevoznici uključivali su Adria Airways i Aviogenex.