Stvar je u tome što nije svaki sistem pogona na sve točkove isti. Mogu drastično da se razlikuju…
Vladaju razne zablude kada je u pitanju postavljanje lanaca kod automobila sa pogonom na sve točkove. Međutim, situacija je istovremeno i komplikovana i jednostavna, piše sajt Polovni automobili.
Komplikovana je zato što ne postoji univerzalno pravilo, što je potpuno logično zato što ne postoji ni „univerzalni“ pogon na sva 4 točka, već mnoštvo varijacija.
Jednostavna je zato što je svaki proizvođač u uputstvu za vozilo napisao na koje točkove se postavljaju lanci. Ne zaboravimo pritom da jedan model može da ima nekoliko verzija pogona na sve točkove, tako da i to treba uzeti u obzir kada se čita uputstvo.
Zato savetujemo da ne slušate slepo savete vozača koji su svoje mišljenje „utvrdili“ na osnovu sopstvene „logike“ ili sopstvenog iskustva sa vozilom koje nema nikakvih dodirnih tačaka sa vašim vozilom.
Dakle, čak ni iskusni ljubitelj terenske vožnje koji je prešao hiljade kilometara u najtežim uslovima nije pouzdan kada je ova problematika u pitanju.
Da li se kod vozila sa pogonom na sva 4 točka lanci stavljaju na sve točkove?
Ne, odnosno – ne kod većine! Stvar je u tome što nije svaki sistem pogona na sve točkove isti. Mogu drastično da se razlikuju.
Neki imaju stalan pogon na sve točkove, a neki imaju pogon samo na prednje, dok zadnji priskaču u pomoć SAMO kada prednji proklizaju. Neki imaju obrnuto – pogon na zadnje, dok prednji priskaču u pomoć.
Tu je i drugi problem – isti model se možda prodavao u više verzija:
1) samo sa prednjim pogonom
2) sa pogonom na sve točkove, ali pri čemu automatika sve kontroliše, tako da u normalnim uslovima „vuku“ samo prednji točkovi, dok se zadnji pogon aktivira kada zatreba, tj. kada proklizaju prednji točkovi
3) isto kao pod tačkom 2, ali vozač ima i opciju da po želji aktivira stalni pogon na sve točkove
Zato ne postoji univerzalno pravilo na koje točkove se montiraju lanci za sneg kod automobila sa pogonom na sve točkove.
Primeri
Većina proizvođača kaže da se montira samo jedan par lanaca i to najčešće na prednje točkove. Većina vozila sa pogonom na sve točkove koristi ovaj princip, i to bez obzira:
a) na vrstu i način funkcionisanja sistema pogona na sve točkove
b) na vrstu karoserije – SUV ili krosover, običan sedan, karavan ili hečbek sa pogonom na sve točkove…
Neki od primera kod kojih se lanci za sneg montiraju na zadnje točkove su Jeep Grand Cherokee i Jeep Wrangler. Naglašavamo da ovo važi samo za ova dva modela i to ne mora da znači da važi za svaku generaciju tih modela.
Naglašavamo i da ovim primerima ne govorimo kako vi da montirante lance na vaš auto – ovo su samo primeri – obavezno pročitajte uputstvo za vaš auto!
Takođe, na mnoge druge modele marke Jeep lanci se montiraju samo na prednje točkove.
Kada su u pitanju, na primer Mercedes-Benz G klase i Mercedes-Benz GLE, njima treba montirati lance za sneg na sve točkove.
Međutim, ako imate samo jedan par lanaca, onda se stavljaju na zadnje točkove – zbog bolje stabilnosti prilikom kočenja, kako piše u uputstvu.
I kada su u pitanju Hyundai ix35 ili Santa Fe, lanci idu na sva 4 točka. Ali ukoliko imate samo jedan par lanaca, onda ih montirate na prednje točkove, za razliku Mercedes-Benz vozila koje smo naveli kao primer.
Upozoravamo: Naveli smo primere za malo starija vozila, tako da iako imate isti model, to ne znači da isto to važi za vaš auto pošto možda:
– nisu ista generacija
– nemaju isti sistem pogona na sve točkove (što može da zavisi i od motora i menjača)
Električni, hibridi i plug-in hibridi dodatno komplikuju situaciju
Kada u priču ubacimo vozila kod kojih npr. benzinski motor pokreće prednje točkove, a električni motor zadnje točkove, situacija postaje još komplikovanija.
Ili šta je sa automobilima sa potpuno električnim pogonom koji imaju pogon na sve točkove?
U suštini, podešavanje načina rada pogona na sva 4 točka kod modernih „ofroudera“ u najvećoj meri svodi se na softver, tj. na to kako će kompjuter da rasporedi šta god treba da se raspoređuje između prednjih i zadnjih i levih i desnih točkova.
Zaključak
Glavna stvar je da pročitate uputstvo za upotrebu vozila. To je jedino mesto gde ćete naći pouzdane informacije.
Posebno treba obratiti pažnju na verziju modela koju vi vozite – pošto može da postoji više verzija.
Nema univerzalnih pravila! Pogon na sve točkove danas može u velikoj meri da se razlikuje od vozila do vozila.