Koji su simptomi “začepljenog” filtera, kako ga pravilno održavati i koliko košta zamena.
Ako planirate da kupite polovan automobil sa savremenim turbodizel motorom (euro 5 ili euro 6 standard), važno je da se upoznate sa filterom čestica (Diesel Particulate Filter, DPF).
DPF je postao obavezan kod dizel motora od 2009. godine radi ispunjavanja euro 5 standarda, iako su ga neki proizvođači uveli i ranije. Zahvaljujući ovom dodatku, novi dizelaši su ekološki prihvatljiviji, ali kako se DPF ponaša posle godina upotrebe?
Naime, neodržavanje DPF-a može dovesti do ozbiljnih i skupih problema sa vozilom.
Evo najvažnijih stvari o DPF filterima, uključujući simptome blokiranog filtera, pravilno održavanje i troškove zamene.
1. Šta je DPF filter i kako radi?
DPF filter služi za smanjenje čestica čađi i pepela u izduvnim gasovima dizel vozila. Napravljen je od keramičkog materijala sa saćastom strukturom koja zadržava čađ, koja se povremeno sagoreva da bi se filter očistio. Regeneracija filtra sagoreva višak čađi, čime se smanjuje emisija crnog dima u atmosferu.
Glavni uzroci zapušenja DPF-a su kratke vožnje niskom brzinom i neredovno održavanje, jer vozilo tada nema uslove da filter očisti. Dodatni faktori su neprikladno ulje, loš kvalitet goriva i česta vožnja s niskim nivoom goriva.
2. Kako prepoznati blokirani DPF?
Ako je DPF začepljen, na instrument tabli se pojavljuje narandžasta lampica upozorenja, koja zavisi od proizvođača. Kada svetli, filter je najverovatnije zapušen i zahteva čišćenje. Dva su načina čišćenja u zavisnosti od vrste čestica – čađ se uklanja regeneracijom, dok se pepeo uklanja pranjem filtera kompresovanim vazduhom. Simptomi začepljenja su i pad snage motora i prelazak u bezbednosni režim rada.
3. Održavanje DPF filtera
Ključ za očuvanje DPF-a je omogućiti da se sam regeneriše kada se napuni čađom. Postoje dva tipa regeneracije: pasivna i aktivna. Pasivna regeneracija se odvija tokom duže vožnje pri višim brzinama, kada temperatura ispušnih gasova sagoreva čestice čađi. Na gradskim putevima ovaj proces ne može uvek da se obavi, pa je potrebno povremeno voziti otvorenim putem da bi se filter očistio.
Aktivna regeneracija se dešava kada motor ne stvara dovoljno toplote za sagorevanje čađi. Kod nekih vozila se tada na instrument tabli uključuju svetla upozorenja.
Aktivna regeneracija sa druge strane zahteva asistenciju vozača ili servisera i neophodna je kada vozite često u gradskim uslovima pri kojima izduvni sistem ne dostiže potrebnu temperaturu za sagorevanje čestica. Tada je neophodno da stvorite uslove pogodne za regeneraciju i to je najlakše izvesti vožnjom na otvorenom putu. Različiti proizvođači imaju različite preporuke pa je najbolje da pročitate uputstvo za korišćenje svog automobila i izvršite regeneraciju po preporuci proizvođača.
Aktivna regeneracija znači da ECU ubrizgava dodatnu količinu goriva koje nesagorelo dospeva u izduvne gasove. Ovim postupkom se brže postižu visoke temperature u saću DPFa i na taj način omogućava sagorevanje nagomilanih naslaga čađi u saću filtera.
4. Zamena DPF filtera – troškovi
Zamena DPF-a može biti skupa i zavisi od godišta vozila. Novi filteri za putnička vozila koštaju nekoliko stotina evra. Zamenski filteri slabijeg kvaliteta mogu se naći za 450-600 evra, uz dodatne troškove ugradnje. Kao odgovor na visoke cene, mnogi servisi nude regeneraciju filtera, ili temeljno hemijsko čišćenje po ceni od oko 150 evra.
5. Uklanjanje DPF-a – pravne posledice
Jedna od opcija je uklanjanje DPF-a i upotreba emulatora koji “varaju” računar vozila. Međutim, ova opcija je nezakonita i nosi pravne posledice. Vozilo sa uklonjenim DPF-om ne ispunjava zakonske uslove za tehničku ispravnost, piše Jutarnji list.