SRBIJA – DELHAIZE SERBIA DOO, MERCATOR-S DOO, UNIVEREXPORT DOO i DIS DOO KRNJEVO svojim postupcima eliminisali cenovnu konkurenciju.
Dana 10. oktobra 2024. godine, Komisija za zaštitu konkurencije (KZK) pokrenula je postupak protiv vodećih maloprodajnih lanaca u Srbiji: DELHAIZE SERBIA DOO, MERCATOR-S DOO, UNIVEREXPORT DOO i DIS DOO KRNJEVO, kao i protiv trećeg lica, društva Cenoteka, u čijim su prostorijama takođe izvršeni nenajavljeni uviđaji. Postupak je pokrenut na osnovu osnovane pretpostavke da su navedena društva prekršila konkurenciju zaključivanjem restriktivnog sporazuma, čime su prekršili član 10. Zakona o zaštiti konkurencije.
Komisija je u okviru Sektorske analize tržišta prehrambenih proizvoda u Srbiji za period od 2018. do 2022. godine utvrdila niz pokazatelja koji su ukazivali na narušavanje tržišne konkurencije. Analiza cena 35 proizvoda kod pomenutih trgovinskih lanaca otkrila je da su cene osnovnih prehrambenih artikala, poput mleka, jogurta, ulja, brašna, šećera, jaja, kafe i banana, bile gotovo identične, bez obzira na različite uslove nabavke. U avgustu 2024. godine, Komisija je dodatno uporedila cene 45 proizvoda kod pomenutih trgovaca, što je dodatno ukazalo na odsustvo međusobnog konkurentskog pritiska.
Komisija je utvrdila da su cene prehrambenih proizvoda kod svih trgovaca bile slične ili identične, čime je praktično eliminisana cenovna konkurencija. Tokom perioda praćenja od aprila do septembra 2024. godine, vrednost potrošačke korpe kod posmatranih učesnika na tržištu se nije značajno razlikovala, osim kod jednog maloprodavca koji posluje pod nepovoljnijim komercijalnim uslovima.
O nedostatku inicijativa i kaznama za povredu konkurencije
Za “Novosti” su iz KZK ranije objasnili da nisu primili nijednu inicijativu koja bi se odnosila na maloprodajne lance prehrambenih proizvoda, ali naglašavaju da postupci po službenoj dužnosti mogu biti pokrenuti samo na osnovu zakonskog osnova. Medijski navodi i strahovi potrošača nisu dovoljni za pokretanje postupka. Ipak, iz Komisije podsećaju da inicijativu može podneti bilo koje fizičko ili pravno lice, pa čak i anonimno, te da organizacije za zaštitu potrošača i mediji takođe mogu inicirati istragu.
Pored toga, u izjavama za “Novosti” navedeno je da Komisija do sada nije mogla da prejudicira rezultate postupaka niti da daje dodatne informacije, jer bi to moglo ugroziti istragu. Komisija je pokrenula 120 postupaka od 2006. godine do danas zbog zloupotrebe dominantnog položaja ili zaključivanja restriktivnih sporazuma, a kazne za povredu konkurencije mogle su iznositi i do 10% od ukupnog godišnjeg prihoda učesnika na tržištu. Neki od učesnika su zbog ponavljanja prekršaja suočeni sa kaznama od nekoliko miliona evra.
O nedostatku inicijativa i kaznama za povredu konkurencije
Za “Novosti” su iz KZK ranije objasnili da nisu primili nijednu inicijativu koja bi se odnosila na maloprodajne lance prehrambenih proizvoda, ali naglašavaju da postupci po službenoj dužnosti mogu biti pokrenuti samo na osnovu zakonskog osnova. Medijski navodi i strahovi potrošača nisu dovoljni za pokretanje postupka. Ipak, iz Komisije podsećaju da inicijativu može podneti bilo koje fizičko ili pravno lice, pa čak i anonimno, te da organizacije za zaštitu potrošača i mediji takođe mogu inicirati istragu.
Pored toga, u izjavama za “Novosti” navedeno je da Komisija do sada nije mogla da prejudicira rezultate postupaka niti da daje dodatne informacije, jer bi to moglo ugroziti istragu. Komisija je pokrenula 120 postupaka od 2006. godine do danas zbog zloupotrebe dominantnog položaja ili zaključivanja restriktivnih sporazuma, a kazne za povredu konkurencije mogle su iznositi i do 10% od ukupnog godišnjeg prihoda učesnika na tržištu. Neki od učesnika su zbog ponavljanja prekršaja suočeni sa kaznama od nekoliko miliona evra.