Koliko je kilometara autoputeva i pruga izgrađeno u Srbiji? Uporedna analiza 1980–2025

Napredak radova na autoputu Kuzmin – Sremska Rača i mostu preko Save

SRBIJA. – Infrastruktura je temelj svakog ozbiljnog razvoja, a moderna saobraćajna mreža – bilo drumska, bilo železnička – osnov je povezivanja ljudi, ideja, ali i razvoja tržišta. Kada je infrastruktura dobra, ekonomija diše punim plućima, investicije pristižu, a građani lakše i bezbednije putuju.

Upravo zato, napredak koji je Srbija ostvarila u izgradnji puteva i železničkih pruga poslednjih godina predstavlja ne samo tehnički, već i civilizacijski iskorak.

Portal Vojvodina uživo sproveo je sveobuhvatnu komparativnu analizu izgradnje saobraćajne infrastrukture u Srbiji u periodu od 1980. do 2025. godine. Rezultati ove analize jasno pokazuju – tempo razvoja je višestruko je ubrzan tokom poslednje decenije, a strateški prioriteti države su okrenuti modernizaciji i regionalnom povezivanju.

Izgradnja autoputeva i saobraćajnica

1980–2012:
U periodu od 32 godine, u Srbiji je izgrađeno oko 596 kilometara autoputeva i brzih saobraćajnica. Među značajnim deonicama nalaze se:

Autoput Horgoš–Beograd
Deo autoputa Niš–Grabovica
Prosečna godišnja izgradnja u ovom periodu iznosi svega 17,5 km.

2012–2025:
Od 2012. do 2025. godine planira se izgradnja ukupno 955 kilometara autoputeva i brzih saobraćajnica, od kojih je do 2023. već realizovano oko 468 km.

Ključne deonice uključuju:

Autoput „Miloš Veliki“ (Beograd–Preljina)
Moravski koridor (Pojate–Preljina)
Deonica Niš–Dimitrovgrad
Ruma–Šabac
Prosečan tempo izgradnje u ovom periodu je oko 36,9 km godišnje, što je više nego dvostruko u odnosu na prethodni period.

Razvoj železničke infrastrukture

1980–2012:
Za više od 30 godina nije izgrađen nijedan novi kilometar železničke pruge, dok je od 2001. do 2012. rekonstruisano samo 31 km.

2012–2025: 
Period od 2012. do 2025. donosi potpuno drugačiju sliku: Izgrađeno je 134,7 km novih pruga
Rekonstruisano je čak 754,9 km

Najvažnije železničke investicije:

Brza pruga Beograd–Novi Sad (75 km), puštena 2022.
Deonica Novi Sad–Subotica (108 km), završetak planiran do kraja 2024.
Brza pruga Beograd–Niš (230 km), u izgradnji od 2023.

Tabelarno, to izgleda ovako:

Brža Srbija u 21. veku

Ova analiza jasno pokazuje da je infrastrukturni razvoj Srbije značajno ubrzan nakon 2012. godine. Posebno se ističe napredak u železničkom sektoru, gde je posle višedecenijskog zastoja došlo do ozbiljnog ulaganja u savremene pruge i unapređenje železničkog saobraćaja.

Takav razvoj ne samo da doprinosi bržem i sigurnijem transportu, već ima i direktan uticaj na ekonomsku konkurentnost Srbije, bolju povezanost sa regionom i integraciju u evropske transportne koridore.

Tagovi:

0 Komentari
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Pročitajte još: