Koji tip soli je najbezbedniji za puteve, javne površine i prilaze ulazima u zgrade

Snežna sezona ima i svoje negativne strane, a najveća od njih svakako su zavejani putevi, zaleđene ulice i klizavi prilazi objektima, koji podjednako dovode u opasnost i vozače i pešake.

Zima i industrijska so
Zato ne treba da čudi što tokom zimskog perioda – pored toplih jakni, kapa, šalova i rukavica – među najtraženije proizvode na tržištu spada i industrijska so. Ovakva so svoju primenu ima svuda, od ulica i puteva prvog prioriteta, preko trotoara, pa sve do stepenica i prilaza individualnim domaćinstvima i javnim zgradama.

Kako je to nekada bilo
Međutim, u neka stara vremena, to nije bilo tako. Sve do 20. veka veka, naši preci su zimi prosto gledali da što manje izlaze iz kuće kada je napolju sneg ili poledica. Kada bi to i morali da urade, uprezali su konje i druge životinje, a na stopalima nosili posebne nastavke za obuću, takozvane krplje.

Čišćenje puteva kroz istoriju
Kada su se pojavili prvi automobili i asfaltirane ulice, jedino rešenje za ondašnje putare bilo je da puteve bukvalno uzoru plugom, a potom pospu mešavinom peska i pepela, kako bi sprečili isklizavanje točkova, a uz to, lanci i druga zimska oprema bili su obavezni čak i u najužim gradskim jezgrima. Ukratko – protiv poledice prosto nije bilo pomoći, te su se ljudi jednostavno mirili sa tim da je stanje takvo kakvo je i nisu izlazili iz svojih domova.

Ko se prvi setio da posoli put
So za puteve prvi put je eksperimentalno počela da se koristi u američkoj državi Nju Hempšir 1938. godine, kada se jedan od čelnika dosetio da praktično primeni otkriće da morska voda mrzne na znatno nižoj temperaturi nego obična. Tako je shvatio da se zasoljavanjem temperatura smrzavanja vode može spustiti i za desetak stepeni. Zapravo, slobodno se može reći i da je ovo otkriće pozitivnog uticaja soli na topljenje snega i leda umnogome zaslužno za razvoj pešačkog i drumskog saobraćaja kakav danas znamo.

Kako to radimo danas
Danas se širom sveta ulice i putevi posipaju mešavinom soli i kamena tucanika (rizle), kako bi točkovi što bolje prianjali na podlogu i time se smanjila mogućnost proklizavanja. Za pomoć pri sprečavanju stvaranja poledice na kolovozu mogu se koristiti razne vrste industrijske soli, a najisplativije su svakako kamena ili morska so. Međutim, kamena so, koja se vadi iz rudnika, može u sebi može imati puno primesa štetnih elemenata, teških metala i prljavštine. Za razliku od nje, morska so za posipanje puteva se proizvodi evaporacijom morske vode i znatno je čistija, finija i bezbednija po životnu sredinu.

Morska so – čuva od oštećenja i štiti životnu sredinu
Zato se industrijska morska so pre svega preporučuje za posipanje platoa, stepeništa i svih drugih površina na ulazima u objekte po kojima svakodnevno gazi mnogo ljudi. Naime, zahvaljujući svojoj čistoći i biserno beloj boji – ona za sobom ostavlja manje vidljive tragove. Takođe, smanjuje se i šansa da prenosom preko obuće dođe do oštećenja unutrašnjih podnih površina – bilo da je u pitanju beton, mermer ili parket. Posipanje kolovoza morskom solju dovodi do manje havarija na asfaltu, a samim tim i manje troškova za popravku puteva tokom prolećne i letnje sezone.

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.