Kakva je budućnost novosadskog aerodroma?

Aerodrom u Novom Sadu možda nije značajan i poznat koliko i drugi u regionu, ali to bi uskoro moglo da se promeni.

Pre budućnosti, ipak, pogledaćemo u prošlost.

Novi Sad poseduje aerodrom više od jednog veka.
Najpre je to bio aerodrom „Jugovićevo“, otvoren davne 1913. godine. Tada još uvek bez naziva, korišćen je isključivo u vojne svrhe, a nakon Prvog svetskog rata ostao je na služenju Vazduhoplosvstvu Kraljevine SHS.

U to vreme naš grad je bio centar jugoslovenkog vazduhoplovstva i sedište vojnog i civilnog vazduhoplovstva i fabrike aviona.

Nakon pogibije komandanta vazduhoplovnog puka pukovnika Jovana Jugovića 1926. godine, aerodrom je 1928. poneo naziv „Jugovićevo“, a kasnije i čitavo okolno naselje.

Na ovom aerodromu bila je prva pilotska škola, a tu su se nalazile i škole za rezervne vazduhoplovne oficire, za izviđače, avio-mehaničare, i druge specijalističke svrhe.

Nemačke vazduhoplovne snage su početkom rata bombardovale aerodrom 1941. godine, a oni su ga kasnije izbetonirali i koristili u svoje svrhe.

Nakon rata aerodrom nije bio u upotrebi, a 16 kilometara od Novog Sada, na Čeneju je otvoren novi aerodrom.

Foto: WikimediaCommons/Goran.Smith2

To se dogodilo 14. juna 1953. godine, a aerodrom je služio Vazduhoplovnom centru Vojvodine.

Zašto baš Čenej, odgovor je znao komandant Vazduhoplovnog centra Sredoje Pajić, koji je, navodno, do ove lokacije došao nakon dugog traganja automobilom, ali i pregledanja karti.

Tako je izabrano da se novi novosadski aerodrom nađe baš ovde, na putu za Suboticu, gde je ostao i do danas.

Pista je travnata, a sa nje najčešće poleću sportski, manji avioni, kao i helikopteri.

Foto: Nemanja Kerac

Povremeno na aerodrom sleti i neki strani državljanin sa malim privatnim avionom, pa su tako u proteklim godinama u Novi Sad sletali gosti iz Slovenije, kao i Nemačke.

Aerodrom koristi i JKP „Ciklonizacija“, koje odatle šalje svoje avione i helikoptere koje koristi za tretman protiv komaraca iz vazduha.

Od 1923. postoji i Aero-klub „Novi Sad“, osnovan kao ogranak kraljevskog Aero-kluba za Novi Sad.

Foto: Nemanja Kerac

Za svojih skoro 100 godina postojanja, ovaj aero-klub je „iznedrio“ više stotina članova, izvedeno je više od 50.000 padobranskih skokova, a više od 120.000 hiljada letova. Vrši se obuka pilota, jedriličara, padobranaca i avio-mehaničara.

Mnogi članovi Aero-kluba „Novi Sad“ su bili državni reprezentativci, a kako se klub navodi na svom sajtu, dva svetska rekorda koje su postigli članovi aero-kluba (broj skokova u jednom danu i grupni visinski skokovi) ni do danas nisu oboreni.

Takođe, vredi pomenuti da su u klub svi dobrodošli, da se kroz njega još uvek aktivno obučavaju kako piloti jedrilica, tako i mehaničari, organizuju se i brojna druženja, a uvek se nešto i popravlja i radi.

Klub broji i mnoge starije članove, bivše vojne pilote od kojih se mnogo može naučiti, ujedno i entuzijaste vazduhoplovstva koji bi punog srca dočekali da novosadski aerodrom ponovo prodiše punim, većim plućima.

Šta može biti budućnost novosadskog aerodroma u Čeneju?

Foto: Wikimedia Commons/mediaportal.vojvodina.gov.rs

Na fotografiji je model čenejskog aerodroma koji su izradili studenti FTN-a 2012. godine.

Već dugi niz godina postoji plan da se aerodrom na Čeneju preuredi i postane manji civilni aerodrom, sa kog će moći da se stigne do Soluna, Tivta, Budimpešte, Ljubljane, Beča i ostalih regionalnih centara avio-transporta.

Vazdušni prostor iznad Novog Sada pogodan je za vazduhoplovstvo jer se prilikom analiza u poslednjih 20 godina samo nekoliko puta na nebu zatekla magla koja bi možda omela avionske letove.

U pitanju je izgradnja asfaltirane piste koja bi bila poletište avionima kapaciteta između 80 i 100 sedišta.

Nadogradnja aerodroma predviđena je i Planom detaljne regulacije ovog lokaliteta, koji predviđa da površina od 71 hektar bude podređena potrebama većeg aerodroma.

Foto: Unsplash/Chris Leipelt

„Planira se redovan linijski saobraćaj, saobraćaj niskobudžetnih avio kompanija, turistički čarter, radnički čarter letovi i avio-taksi letovi. Regionalni saobraćaj planiran je da obezbedi povezivanje Vojvodine sa poslovnim centrima bivših jugoslovenskih republika i drugim okolnim zemljama. Osim toga, planirano je da se zadrže i sve funkcije sportske i poljoprivredne avijacije“, navodi se u Planu detaljne regulacije aerodroma „Novi Sad-Čenej“.

Glavna, betonska pista, bila bi dužine 1,7 kilometara, a koristili bi je avioni raspona krila do 36 metara. Uz to, postojala bi i travnata pista, kao i sada, dužine jedan kilometar, za avione poljoprivrednih i sportskih namena.

Foto: Unsplash/Oskar Kadaksoo

Naravno, osim betoniranja piste, bila bi urađena i sva potrebna prateća infrastruktura poput aerodromske zgrade, priključenja na put, kao i novih hangara, kako se trenutno na aerodromu nalazi samo jedan, koji je izgrađen davnih pedesetih godina prošlog veka.

Foto: Nemanja Kerac

Ovaj plan zahteva da se uradi projekat radova, a tek onda bi se pristupilo biranju izvođača i samim radovima.

Novosadsko vazduhoplovstvo ima veću istoriju nego što je njegov trenutan značaj, ali to bi u budućnosti moglo da se promeni, pa bi Novosađani ponovo mogli da lete „iz svog dvorišta“.

Pročitajte još:

 

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.