Auto sedišta su danas standardizovana i moraju da poštuju strogo definisane bezbednosne propise. Međutim, ne tako davno, ova pravila nisu postojala.
Najranija autosedišta dizajnirana su samo da bi podigla dete kako bi ono lakše gledalo kroz prozor i kako bi, manje-više, ostalo mirno na jednom mestu u kolima.
Kasnije 1933. godine, kompanija Bunni Bear proizvodi sedište koje je u osnovi bilo dodatno sedište. Tokom 40-ih, proizvođači su proizvodili sedišta na metalnom okviru koje je pričvršćeno za prednje sedište automobila.
Bezbednost putnika nije bila na zavidnom nivou u ranim danima korišćenja automobila kao prevoznog sredstva. Tek 1959. sigurnosni pojas u 3 tačke postaje dostupan čak i u automobilima. Stopa smrtnosti 1959. godine po pređenim kilometrima bila je četiri do pet puta veća nego prethodnih godina. Srećom stopa smrtnosti je počela stabilno da opada ranih 1970-ih nakon što su propisi o sigurnosnoj opremi, i bezbednosti u saobraćaju pojačani i zvanično stupili na snagu.
Godine 1964, švedski profesor po imenu Bertil Aldman, prepoznao je zaštitne efekte autosedišta okrenutih unazad nakon što je gledao američki TV program koji je prikazivao položaj astronauta u svemirskoj kapsuli Gemini. Dizajnirao je prvo auto sedište okrenuto unazad. Uz pomoć Aldmanovog istraživanja i istraživača Tomasa Turbela, Švedska je postavila „T-standard“, koji je bio toliko strog da je bilo gotovo nemoguće da prođe sedište koje je okrenuto ka napred. Time je započela tradicija da deca u Švedskoj budu u autosedištu okrenutom unazad do svoje 4 godine, koja se nastavlja i danas.
Tek kada su 1971. usvojeni propisi o bezbednosti auto sedišta, sve kompanije su počele da se fokusiraju isključivo na bezbednost. Prošlo je oko 30 godina pre nego što su ljudi sasvim prihvatili autosedišta.
Sva autosedišta dostupna širom sveta sada se pridržavaju rigoroznog testiranja i procesa osiguranja kvaliteta. Postoje čak i bezbednosne garancije trećih strana, kompanija kao što su CREP, ADAC i Stiftung Varentest koje obezbeđuju da su sedišta što bezbednija.
Sada kada je kvalitet izrade sedišta na vrhunskom nivou, jedino što nam ostaje je da sedište pravilno postavimo. Prema istraživanju o dečijim auto sedištima, 85% je još uvek pogrešno postavljeno. Kada kupujete svoje auto sedište, obavezno proverite sve dostupne resurse na internetu i konsultujte se sa prodavcem koji će vam pomoći da montirate sedište.
Zakon o bezbednosti saobraćaja u Srbiji u članu 31 navodi kako u motornom vozilu na prednjem sedištu ne sme da se prevozi dete mlađe od 12 godina, kao ni lice koje nije sposobno da upravlja svojim postupcima. Lice niže od 135 cm prevozi se vezano u odgovarajućem homologovanom bezbednosnom sedištu, koje je pričvršćeno za vozilo u skladu sa deklaracijom proizvođača vozila, odnosno proizvođača bezbednosnog sedišta, osim u vozilima za javni prevoz putnika.
Najveća kazna, u iznosu od minimum 15 dana zatvora ili u novčanom iznosu od 100.000 – 120.000 dinara, predviđena je ukoliko se dete mlađe od 12 godina prevozi na mestu koje nije predviđeno za sedenje. Ukoliko se dete mlađe od 12 godina prevozi u krilu na prednjem sedištu, predviđena je kazna između 20.000 i 40.000 dinara. Dok kazna za nekorišćenje odgovarajućeg auto-sedišta iznosi 5.000 dinara.
Agencijja za bezbednost saobraćaja napravila je kratku brošuru kako da zaštitite dete u vozilu koju možete preuzeti u pdf formatu u linku ispod.
https://www.abs.gov.rs/admin/upload/documents/prevencija/ABS_Brosura_Revizija_Final_09.sep.10h.pdf
Bez obzira da li ste roditelj, čuvanje naše dece u saobraćaju je od najveće važnosti.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.