Kako su Novosađani putovali u prošlosti?

NOVI SAD – Ukoliko se danas odlučite za putovanja i preko nekoliko hiljada kilometara, do željene destinacije možete stići relativno brzo, u zavisnosti od prevoznog sredstva kojim putujete.

Međutim, nekada su jedini tipovi transporta bila teška kola, upregnuta sa nekoliko konja ili brod. Putna infrastruktura gotovo da nije postojala, te je sve sem putovanja do susednog sela, predstavljalo ogroman poduhvat.

Istorijski zapisi putopisaca, odaju nam muke sa kojima su se suočavali putnici u 16. veku i koliko su trajala ova dalja putovanja.

Tako je na primer poznati putopisac Vrančić prešao 1553. godine put od Budima do Beograda za šest dana, a od Beograda do Carigrada putovao je 29 dana. Putovanje jednog poslanstva iz Požuna (današnja Bratislava) do Carigrada trajalo je 64 dana.

Diplomata Pigafeta prevalio je put od Carigrada do Beča 1567. godine za 61 dan. Poslanik Ajnciger sa svojom pratnjom, putovao je od Beča do Carigrada 56 dana. Običnom čoveku tada nije padalo na pamet da se otiskuje na dalji put.

Na prostorima današnje Vojvodine poteškoće sa putovanjima su trajale sve do polovine 19. veka.

Novi Sad je u 18. veku, posle rata protiv Turaka, nasledio vrlo malo saobraćajnih veza sa svojom okolinom, što je itekako uticalo na njegovu povezanost sa ostalim gradovima i stvaralo određene poteškoće u privrednom poslovanju.

Glavni drum, izgrađen turskom kaldrmom, bio je put što vodi preko venca Fruške gore, a na mapi iz 1745. godine obeležen je i put koji prolazi kroz današnju Pašićevu ulicu.

Putevi su bili katrastofalni, konji su često upadali duboko u blato, te su se kola morala pretovarati a i sama putovanja su duže trajala. Polovinom 18. veka u Austriji plaćala se drumarina, i to u svakom mestu ponovo, pa je jedan turski trgovac, 1751. godine uputio žalbu samoj carici Mariji Tereziji oko naplate silnih drumarina, a najviše zbog drumarina u Novom Sadu, gde u to vreme uopšte nije bilo kaldrme.

Zbog toga je 60-tih godina 18. veka Magistrat namerio da kaldrmiše novosadske puteve i o tome je obavestio Namesničko veće. Dozvolu su dobili 1766. godine od Dvorske kancelarija iz Beča i Bačka županija je 1787. godine načinila plan za izgradnju sistema drumova.

Grad je dostavio popis mostova, drumova i nasipa na teritoriji Novog Sada i te godine počelo se sa kaldrmisanjem nasipa između pristaništa i carinarnice i grad je bio oslobođen svih prevoznih taksi kod potreba prevoza kamena za puteve.

Novoizgrađeni drumovi su mnogo olakšali putovanja na ovim prostorima i kako je vreme odmicalo Novi Sad je razvijao putnu infrastrukturu, njegovi građani su mogli za kraće vreme da stignu na željene destinacije, a ulicama grada su se sve češće šetali i stranci koje je put naveo u „Srpsku Atinu“.

Pročitajte još:

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.