Kako su građeni Limani: Trčika od 1924. do 1937. godine saobraćao do Štranda

Nekada je u Novom Sadu postojao Mali i Veliki Liman.

Sve do početka 30-ih godina 20. veka Mali Liman se nalazio na području današnjeg gradskog centra i obuhvatao je park i područje uz Dunav do nekadašnjeg železničkog nasipa.

Veliki Liman, prema podacima iz 1764. godine, počinjao je od Futoške šume i prostirao se sve do ulica Alekse Šantića, Lasla Gala i Železničke, ali je dopirao i do Ulice narodnih heroja.

Kako za Dnevnik objašnjava direktor Istorijskog arhiva grada Petar Đurđev Liman počiva na nekadašnjoj zabarenoj ravni Dunava, na mestu gde se reka povremeno izlivala i taložila velike naslage peska i mulja.

– Na prostoru iza železničkog nasipa gradska uprava je u međuratnom periodu jeftino delila placeve za izgradnju kuća, pretežno prizemnih sa prostranim dvorištima i baštama – pojašnjava Đurđev.

– Građani su se vodom snabdevali iz nekoliko javnih česama, nije potojala kanalizacija, a povrh svega neprekidno je pretila opasnost od podzemnih voda.

Iako je prilikom regulacije Dunava 1883. godine podignut odbrambeni i nasip za železničku prugu, područje je i dalje plavljeno kada je bio visok vodostaj reke i nivoa podzemnih voda.

Uprkos svemu tome naselje je raslo, a od 1924. do 1937. godine Fruškogorskom ulicom do Štranda saobraćao je mali voz, takozvani „Trčika“.

U regulacionom planu Novog Sada, nakon međunarodnog konkursa provedenog 1936. i 1937. godine, predloženo je urbanističko rešenje za uključivanje naselja u građevinsko područje grada, ali je izbijanje Drugog svetskog rata sprečilo urbanizaciju Limana. Nakon završetka rata država je munjevito napredovala i usvojena je nova koncepcija urbanističkog plana Novog Sada (1946-1950) koja je dopunjena 1968. godine, a koja je obuhvatala i Liman.

– Već 1945. godine započeto je nasipnje terene s desetinama hiljada kubnih metara peska i do 1955. godine duboko su postavljane cevi i šipovi kako bi se obezbedila stabilnost zgrada – kaže Đurđev dodajući da su krajem 50-ih i početkom 60-ih godina prošlog veka građene tri stambene kule sa po deset spratova i Poljoprivredni fakultet kao jezgro budućeg univerzitetskog grada.

– Gradnja novih višespratnica započeta je na Limanu 1, a naselje je zatim nastavljeno da se gradi u više etapa (Liman 2, Liman 3, Liman 4).

Između 1980. i 1989. godine, Liman je bio jedna od sedam gradskih opština koje su tada činile Grad Novi Sad. Opština Liman je obuhvatala Limane 3 i 4, kao i neke susedne delove grada (Grbavicu, Adamovićevo naselje i Ribarsko ostrvo). Limani 1 i 2 nisu se tada nalazili u sastavu opštine Liman, već su pripadali gradskoj opštini Stari Grad.

Svi Limani su napravljeni po sličnom arhitektonskom modelu – blok zgrada i dvorište unutar kompleksa. Razlika je u bojama zgrada, pa tako postoje crveni, plavi i žuti kvart, a sivi na Limanu 2 poznat je kao “Bronks”, prenosi Dnevnik.

 

 

Pročitajte još:

 

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.