Prve dve godine života deteta smatraju se najvažnijim za razvoj mozga. Danas su deca gotovo od rođenja izložena ekranima i podsticajima koji stimulišu i podražavaju mozak, ali ga ne razvijaju.Iako tehnologija može biti korisna za dete, preporuke stručnjaka za decu mlađu od dve godine su jasne – u tom uzrastu deca ne bi trebalo da budu izložena ekranima, ističu psiholozi i logopedi.
Deca zaostaju u komunikacijskom razvoju
Istraživanja pokazuju da postoji veza između izloženosti dece sadržajima na ekranima i govorno-jezičkog razvoja kod mališana. Što više vremena deca provode gledajući televiziju ili koristeći tablet i telefon, to je sporiji njihov napredak u govoru i jeziku. Deca uče jezik kroz interakciju sa odraslima, dok je uključivanje u ekran pasivno i ne pruža adekvatan stimulans.
Psiholozi ističu da se u vrtićima često susreće sa decom koja zaostaju u komunikaciji. „Tim mališanima nedostaju ključne prekretnice koje bi već trebalo da savladaju do uzrasta od godinu i po do dve godine,“ stoji u izveštajima.
Nedostatak uzajamne razmene informacija i simboličke igre kod dece uzrasta od 3 do 4 godine može biti znak potencijalnih autističnih poremećaja. Međutim, psiholozi naglašavaju da, nakon intervencija roditelja i stručnih timova, deca često pokazuju znatan napredak već u periodu od 3 do 6 meseci.
Kako pravilno čitati slikovnice za razvoj deteta?
Slikovnice su prvi kontakt deteta sa knjigama i ključni alat za njihov razvoj. Čitanjem slikovnica deca razvijaju rečnik, pamćenje, logičko razmišljanje i kreativnost.
Logopedi savetuju kako pravilno čitati slikovnice kako bi se stimulisao razvoj deteta. „Umesto da čitate samo tekst, uključite dete u proces. Pročitajte naslov i pitajte dete šta misli da će se desiti. Komentarišite slike i postavljajte pitanja poput: ‘Šta vidiš? Šta se dešava?’ To podstiče kreativno razmišljanje i omogućava detetu da bolje prati priču,“.
Istina ili mit?
- Poteškoće u govoru nestaju same od sebe – MIT
- Logopedi rade samo sa igračkama – MIT
- Samo deca idu kod logopeda – MIT
Kroz svesnu interakciju i ograničenje vremena provedenog pred ekranima, roditelji mogu značajno doprineti razvoju svojih mališana.