Radi sposptvene bezbednosti potrebno je proveriti ABS sistem pre kupovine vozila.
Možda deluje da nema svrhe proveravati da li ABS radi ukoliko ne svetli nikakva lampica na instrument tabli, pošto bi u slučaju kvara trebalo odmah da se upali lampica koja upozorava da ABS ne radi.
Lampica ne pali uvek kada bi trebalo da se upali, a to je pokazala praksa.
Postoji više “scenarija” zašto vozač ne dobije upozorenje na instrument tabli kada ABS ne funkcioniše. Na primer, pokvari se ABS i vlasnik smatra da je popravka suviše skupa, tako da samo “ugasi” lampicu koja ukazuje na kvar i nakon nekog vremena proda auto. Kupac smatra da je sve u redu i da mu ABS normalno radi, sve dok ne otkrije da u stvari ne radi.
“Gašenje” lampica na instrument tabli se kod nekih automobila obavlja relativno lako, a sa druge strane kod drugih može da bude eoma komplikovano ili čak nemoguće.
Postoji mogućnost i da prodavac automobila ni sam ne zna da ABS ne radi, pri čemu se lampica ABS-a na instrument tabli regularno pali prilikom startovanja motora i odmah zatim gasi, upravo onako kako je i predviđeno. Dakle, lampica nije “ugašena”, ali ABS ne funkcioniše i to bez upozorenja od strane lampice koja nije “ugašena”. To je već komplikovaniji problem zbog koga bi trebalo odmah da idete u servis radi vaše bezbednosti.
Provera ABS pre kupovine
Pre svake kupovine četvorotočkaša obavezno proverite ABS sistem, iako se to neće dopasti prodavcu.
Veliki broj vozača i dalje se plaši ovog sistema. Plaše se da će nešto da se pokvari ili pukne ukoliko snažno “zakucate” papučicu kočnice.
Zato ABS možete da testirate i na mnogo blaži način. Jednostavno nađite bilo koju površinu na kojoj će gume imati slabo prianjanje. Ne moraju čak ni sve gume da imaju slabo prianjanje, već samo gume sa jedne strane ili samo jedna guma.
Ne mora to da bude sneg, led ili mokar asfalt. Odlično može da posluži asfalt pokriven peskom, put nasut šljunkom ili bilo koja druga površina na kojoj bi blokirali (proklizavali) točkovi bez ABS-a. Može da posluži i trava na nekoj livadi, naročito ako je iole mokra.
Nije obavezno da sva 4 točka budu na klizavoj površini da bi ste proverili da li će ABS da se aktivira. Dovoljno je da samo jedan točak prilikom oštrog kočenja naleti na klizavu površinu da bi se ABS aktivirao.
Ukoliko ne radi ABS, to znači da ne radi ni elektronska kontrola stabilnosti, poznatija kao ESP, ali se u zavisnosti od proizvođača naziva i ESC, VDC, DSC, VSA… Bez ABS-a neće moći da rade ni razni drugi bezbednosni sistemi, kojih na savremenim automobilima može da bude zaista mnogo.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.