Kako ćemo registrovati auto od 5. jula: Nova (stara) pravila za tehnički pregled

Šta se tačno menja i kada.

Ogroman broj vozača u Srbiji ima još dve godine da svoj automobil propisno pripremi za tehnički pregled, a “kamen sa srca”, vezan za to da li imaju katalizatore za izduvne gasove i propisanu “ovalnost” diskova za kočenje, pao im je nakon što je doneta odluka da se ove primena ova dva propisa za tehnički pregled ponovo odlaže na dve godine, do 5. jula 2025.

Još pre dve godine, mnogi vlasnici automobila u Srbiji, njih oko 100.000 kako je tada procenjeno, s radošću su dočekali vest da se primena odredbe o tome da sva vozila koja su do 5. jula 2021. godine registrovana u Republici Srbiji moraju da imaju kompletan izduvni sistem, odlaže na dve godine, piše Blic.

Uoči ovogodišnjeg 5. jula, takva vest, kao olakšanje, ponavlja se, pa je sada do 5. jula 2025. godine dat rok da sva vozila proizvedena sa katalizatorom moraju imati taj uređaj za izduvne gasove, a uz to, do tog roka odložena je još jedna problematična odredba za tehničke preglede koja se odnosi na neujednačenost sile kočenja, odnosno, na “ovalnost” diskova.

Vest o odlaganju je, nakon što je situaciju razmatrala Radna grupa Ministarstva infrastrukture i saobraćaja, potvrdio Miroslav Alempić, v.d. pomoćnika ministra zadužen za drumski saobraćaj.

Što se tiče ovalnosti, ideja je da se u naredne dve godine, sve do 5. jula 2025. godine do kada je odložena primena ovih novih odredbi pravilnika, prati stanje na tehničkim pregledima i da se u tom smislu koristi centralni informacioni sistem koji MUP Srbije koristi za tehničke preglede. Ljudi koji budu do tada išli na tehničke preglede, a njihova vozila ne ispunjavaju propisanu odredbu, svakako neće biti kažnjavani. Dakle, pratićemo na tehničkim pregledima da li je tehnologija merenja neujednačenosti sile kočenja dobra i da li su normativi propisani za ovalnost dobri, pa ćemo znati šta i kako primeniti i doneti konačnu odluku u interesu građana“, izjavio je Alempić.

Isto odlaganje, kako je rekao, odnosi se na katalizatore, a u vezi njih obećao je da će resorno ministarstvo raditi na tome da se podigne tehnička ispravnost vozila u Srbiji.

“Pošto vidimo da primena odredbe kojom se regulišu izduvni gasovi ne ide dovoljnom brzinom, Vlada Srbije je donela podsticajne mere, pa se planira da se oko 140.000 vozila koja nemaju katalizator zameni do 2026. godine, što je deo strategije da se do 2030. godine zamene sva stara vozila. Dakle, umesto kažnjavanja biće praktično nagrađivanje novim vozilima, kako bi se zamenili svi automobili sa standardima morota manjim od Euro 3”, rekao je v.d. pomoćnika ministra za drumski saobraćaj.

Odlaganje primene novih pravila za tehničke očekivano

Za člana Odbora grupacije tehničkih pregleda pri Privrednoj komori Srbije Andriju Vujičića odlaganje primene novog pravilnika za tehničke preglede je očekivana odluka, jer, kako kaže, “mnoga vozila bi ostala garažirana da je primena počela ovog 5. jula”.

“To se posebno odnosi na uslove vezane za ovalnost, jer je naše istraživanje na uzorku od 30.000 vozila pokazalo da 25 odsto putničkih automobila, dakle četvrtina njih, ne bi ispunula propisani uslov. Što se tiče vozila N3 kategorije i težih, „ovalnost“ ne bi ispunilo čak 44 odsto vozila, što je skoro svako drugo”, objašnjava Vujičić.

Kada je reč o katalizatorima, struka kaže da sva vozila proizvedena sa Euro 3 normom uvedenom 2000. godine, moraju imati fabrički ugrađen katalizator, dok stariji automobili nemaju tu obavezu. Andrija Vujičić smatra da je posedovanje katalizatora za izduvne gasove izuzetno važno za životnu sredinu.

“Iako u globalnoj podeli nisu na prvom mestu zagađivača, vozila ipak bitno doprinose zagađenju vazduha u urbanim jezgrima koja imaju uska grla u saobraćaju, pa je uloga katalizatora u smanjenju izdivnih gasova i emisije ugljen monoksida i azotnih oksida ipak vrlo značajna”, naglašava on.

Za prethodne dve godine za koje su katalizatori trebali da budu obezbeđeni, međutim, interesovanje za te uređaje gotovo da nije ni postojalo, što je pokazalo istraživanje SAT revije.

“Prodaja katalizatora je malo krenula na bolje pre dve godine kada je najavljena primena tog propisa i kada je rečeno da bez toga nema prolaska tehničkog pregleda, ali nakon tadašnjeg odlaganja, praktično ih niko više nije kupovao. Jedan veliki trgovac katalizatorima je tako za dve godine prodao celih 70 komada”, istakao je Željko Regoda iz Revije SAT plus.

 

Pročitajte još:

 

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.