Kad se vozi uzbrdo, potrebno je koristiti niži stepen prenosa, u višim obrtajima.
Kako su na novom crnogorskom putu za samo nekoliko dana izgorela čak četiri vozila, a njih čak 40 “prokuvalo”, važno je da znate šta nikako da ne radite da ne biste prošli kao ti vozači.
Naime, za dizel motor je na usponu optimalno da se vozi na oko 2.000, a za benzinac 2.500-3.000 obrtaja.
“Kad se vozi uzbrdo, potrebno je koristiti niži stepen prenosa, u višim obrtajima. Dakle, auto ne treba voziti u petoj, već u trećoj ili četvrtoj brzini, zavisno od toga koja je brzina bolja za taj automobil. Ako automobil ima automatski menjač, on to sam određuje, te s njim vozači imaju manje muka”, kaže za Kurir Adam Nišević, ekspert za automobiile i jedan od najbojih auto-električara u Beogradu.
Na Tviteru je korisnik pod nikom Profus Jadibedus ovako objasnio pomenuta dešavanja na crnogorskom auto-putu gde se nadmorska visina od 60 metara nadomak Podgorice podiže na skoro 1.100 u blizini Kolašina.
“Zato, na tih 40 km pod 5-6% uspona ne mučite motor u najvišem prenosu, dajte mu da diše… Vratiće pouzdanošću i manjom potrošnjom. A na starijim vozilima nije zgoreg pre polaska na put isprati hladnjak, i spolja i iznutra. Pratite temperaturu motora! Na niskim obrtajima uzbrdo gas je dat do kraja, sagoreva punu količinu goriva, pumpa se sporo okreće, tečnost ne stiže da se hladi… Umesto u rad, deo tog goriva odlazi u toplotu…”.
On je objasnio da je za dizel optimalno oko 2.000, a za benzinac 2.500-3.000 obrtaja.
Na novom putu u CG za nekoliko dana izgorela 4 vozila, a 40 prokuvalo. 40km konstantnog uspona!
Ne vozite udavljen motor u visokom prenosu tako dugo. Spustite u nižu, dajte mu da se zavrti, ali ne u crveno.
Za dizela, to je oko 2000, a za benzinca 2500-3000 obrtaja— Профус Јадибедус (@profusjadibedus) July 17, 2022
Vozači da prilagode stil vožnje
“Auto-put je zahtevan u smislu otpora koji treba savladati, ali najvažnije je da vozači prilagode stil vožnje i ne preopterećuju svoja vozila”, rekao je za crnogorsku TV Vijesti dr Milanko Damjanović, profesor bezbjednosti saobraćaja sa Mašinskog fakulteta u Podgorici.
On je kazao da su prokuvavanja i kvarovi uobičajene stvari koje se dešavaju u svim metropolama.
Dodaje da rešenje nije uvijek sporija vožnja jer u nekim situacijama sa neprilagođenim stepenom prenosa može da ošteti vozilo.
“Stil vožnje je karakterističan za svakoga od nas i vrlo je važno da je vozač vešt. Najlošija varijanta je voziti vozilo na najvišim performansama i forsirati vozila”, poručio je Damjanović.
(Ne)održavanje vozila još jedan problem
Problem su i vozila koja se ne održavaju i kod kojih ima mogućih curenja. Onda je, kaže Damjanović, neminovno da dođe do zapaljenja.
Odgovarajući na pitanje kakav je problem pa se francuska vozila kvare i zapaljuju na auto-putu, Damjanović navodi da mi brojčano imamo najviše vozila francuskih proizvođača, te da se ona najviše uvoze.
“Ali su skupa za održavanje, pa ih ljudi ne održavaju kako treba”.
Dobar deo kvarova desio se kod tunela Vjeternik i Damjanović objašnjava da tu brzinu treba smanjiti, zbog uspona.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.