Dok će Evropljani opet na odmor trošiti uglavnom između hiljadu i dve hiljade evra po osobi, naši građani biraju jeftinije destinacije i rane rezervacije kako bi obezbedili letnji odmor.
Bez obzira na finansijsku situaciju i manje budžete, dve trećine građana Evropske unije planira da otputuje u prvoj polovini ove godine, a oko 50 procenata njih će potrošiti više od hiljadu evra po osobi, podaci su Evropske komisije za putovanja (ETC). Najnovija istraživanja pokazuju da će 77 odsto putnika obići neku od destinacija u prvih šest meseci što je povećanje od 16 procenata u odnosu na isti period 2022. Putnici, navodi se, pokazuju želju za putovanjima van svoje zemlje, pri čemu 63 odsto ispitanika daje prednost međunarodnim putovanjima. To je inače rast od 13 procenata za poslednjih godinu dana.
Turizam je za Evropljane i dalje prioritet i prema mišljenju stručnjaka zadovoljstvo koga se ne odriču lako. U mesecima pred nama, čak 58 odsto anketiranih namerava dva puta da promeni mesto boravka, unutar svoje zemlje ili van njenih granica.
– Planirani budžet za odmor je ostao nepromenjen bez obzira na finansijsku neizvesnost. Čak je povećan broj onih koji će, kao prošle godine, na odmoru potrošiti između hiljadu i dve hiljade evra po osobi, dok je 19 odsto onih koji će izdvojiti više od tog iznosa, navode iz ETC.
Predsednik Evropske komisije za putovanja Luis Araujo izjavio je da najnoviji podaci pokazuju da su putovanja i dalje glavni prioritet za Evropljane u prvoj polovici 2023. Ovakvi trendovi, objasnio je on, daju nadu za sektor ove godine i poručio zaposlenima da iskoriste takvu situaciju i prilagode ponude putnicima, posebno kada je reč o ranim rezervacijama. Iako bi se prema ovim podacima moglo pomisliti da finansije ne brinu putnike iz Evropske unije, ipak nije tako, jer čak 23 odsto njih je navelo da su upravo finansije i rastući troškovi veliki problem. Takve nedoumice ipak ne rešavaju time što odustaju od namere da putuju nego traže jeftinije ponude i odlučuju se za rane rezervacije. Čak 44 odsto anketiranih putnika je u potpunosti ili delimično već rezervisalo sledeći odmor, što je povećanje od sedam procenata u odnosu na isti period 2022. Smanjen je broj onih koji su se odlučili za ol-inkluziv aranžmane, a promenile su se i još neke navike. Na primer za 18 odsto je smanjen broj onih koji će obaviti kupovine na destinacijama, za 16 procenata je povećan broj rezervacija u jeftinijem smeštaju i isto toliko za pristupačnije restorane.
Kada je reč o Srbiji, situacija je nešto drugačija. Pre svega kada se govori o novcu koji je na raspolaganju. Potrošnja po osobi sigurno je u većini slučajeva znatno manja od hiljadu evra, ali se ni kod nas želja za putovanjima nije smanjila. Prema podacima turističkih agencija još u decembru su prodati aranžmani u pretprodaji po cenama nižim i do 50 odsto. Omiljena mesta koja i dalje biraju naši turisti su Grčka, Turska i Crna Gora, kao i Egipat, mada ima interesovanja i za Španiju i Italiju. Kriza je doprinela da su cene aranžmana skočile za 10 do 25 odsto. Najveća prodaja ipak se očekuje u vreme sajma koji se održava poslednje nedelje februara, jer se tada nude i sajamski popusti i letovanje može da se obezbedi po nižim cenama. Veliki broj naših građana će i ove godine odmarati u Srbiji, posebno što je opet podeljeno 100.000 vaučera za subvencionisani odmor. Iz agencija navode da ni posle pandemije nije prestalo interesovanje za manje seoske destinacije koje su vrlo povoljne za porodični odmor, a usluga je odlična.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.