Dok je onima malo starijima Google i dalje početna tačka svakog pretraživanja, mlađi imaju druge izvore.
Kada želite da saznate nešto o stvarima koje vas zanimaju, bilo da se radi o nekom telefonskom broju ili nekoj istorijskoj činjenici, prva stvar koju ćete uraditi jesta da se obratite Google-u. I tako već više od dve decenije.
Google je dominantan internet pretraživač s daleko najvećim učešćem na tržištu, ali u poslednje vreme situacija se prilično menja, barem što se tiče mladih, odnosno generacije Z.
“Mlađe generacije pretražuju, oni ne guglaju”, objasnio je analitičar Bernstajna Mark Šmulik, a prenosi NY Post. Umjesto, Google-a, oni se sve više okreću društvenim mrežama na kojima pretražuju pojmove o stvarima koje ih zanimaju. Umesto na Google-u, preporuke i recenzije restorana traže na TikToku, proizvode za kupovinu traže na Amazonu, a umesto najpopularnijeg onlajn pretraživača, informacije za pisanje domaćeg rada i drugih školskih zadataka dobijaju od veštačke inteligencije i ChatGPT-a. Često čak koriste AI da im napiše kompletne radove i reši zadatke, na šta već neko vreme upozoravaju nastavnici u školama i fakultetima.
Kako je pokazalo istraživanje sprovedeno u aprilu ove godine na više od de hiljade osoba u SAD-u, a koje su sproveli Forbes Advisor i Talker Research, čak 45 odsto mladih generacije Z pre će pri pretraživanju koristiti pretraživače na društvenim mrežama, umesto Google-a. Slično je i za 35 posto milenijalaca, 20 posto generacije X i manje od 10 odsto tzv. boomera.
Različiti su razlozi za to, ali jedan od najvažnijih je što mladi više veruju kreatorima na TikToku i drugim mrežama jer smatraju da oni prikazuju autentičan, verodostojan i nepristrasan sadržaj. Jedan od komentara je da se na tim platformama može videti kako se neko zaista oseća u nekom restoranu, dok recenzije na specijalizovanim stranicama i Google mapama mogu biti pune lažnog sadržaja.
Osim kao alat pretraživanja, mladima danas društvene mreže koriste i kao primarni kanal za praćenje vesti, sporta, muzike, kulture i slično. Oni sve manje koriste tradicionalne medije, odnosno ne informšu se toliko preko poznatih portala, TV-a, radija i slično, već su im u prvom planu influenseri i informacije koje oni objavljuju.