Fruškogorski koridor, jedan od najznačajnijih infrastrukturnih projekata u Srbiji, predstavlja brzu saobraćajnicu koja će povezati Novi Sad, Irig i Rumu, pružajući direktnu vezu između Vojvodine i zapadne Srbije, kao i sa susednim državama Bosnom i Hercegovinom i Rumunijom.
Tunel „Iriški venac“ – najduži u Srbiji
Središnji deo ovog projekta je tunel „Iriški venac“, dužine 3,5 kilometara, koji će postati najduži tunel u Srbiji. Ovaj dvocevni tunel omogućiće izmeštanje tranzitnog saobraćaja iz Nacionalnog parka Fruška gora, čime će se značajno doprineti očuvanju životne sredine i prirodnih lepota ovog područja.
Most preko Dunava i ključne deonice
Pored tunela, koridor obuhvata i most preko Dunava kod Petrovaradina, dužine oko 1,7 kilometara, koji će povezati Bačku i Srem, olakšavajući protok ljudi i robe. Ukupna dužina saobraćajnice iznosi 47,7 kilometara, podeljenih na četiri deonice, sa planiranih 14 denivelisanih raskrsnica, što će omogućiti efikasan i bezbedan saobraćaj.
Napredak radova i rokovi
Radovi na izgradnji Fruškogorskog koridora započeli su 1. maja 2021. godine, a prema najnovijim informacijama, intenzivno se radi na probijanju tunela i izgradnji mosta. Predviđeno je da kompletan koridor bude završen i pušten u saobraćaj do juna 2026. godine.
Ekonomski i društveni značaj
Izgradnja Fruškogorskog koridora donosi višestruke koristi:
- Povezivanje regiona: Koridor će stvoriti najkraću vezu između Bosne i Hercegovine i Rumunije, povezujući Koridor 10 i Koridor 4, što će unaprediti regionalnu saradnju i trgovinu.
- Rast privrede: Bolja saobraćajna infrastruktura privući će investicije, otvoriti nova radna mesta i podstaći razvoj lokalnih zajednica.
- Zaštita životne sredine: Izmeštanjem tranzitnog saobraćaja iz Nacionalnog parka Fruška gora smanjiće se zagađenje i očuvati prirodni resursi.
- Poboljšanje kvaliteta života: Smanjenje saobraćajnih gužvi i brža povezanost doprineće boljem kvalitetu života stanovnika ovog područja.