Fortenova grupa ulaže 29.3 miliona evra u zrenjaninski Dijamant

ZRENJANIN – „Fortenova grupa“, pravni naslednik hrvatskog „Agrokora“, investiraće 29.3 miliona evra u uljaru „Dijamant“ u Zrenjaninu, što je i najveće pojedinačno ulaganje u njihovoj najavljenoj investiciji od 130 miliona evra u Hrvatsku i region.

Hrvatski biznismen Ivica Todorić, vlasnik „Agrokora“, kupio je „Dijamant“ još 2004. godine. U tom trenutku, prema pisanju medija, zrenjaninska fabrika pokrivala je više od trećine srpskog tržišta ulja.

Predstavnici „Fortenove“ saopštili su da je reč o investiranju u nove pogone za presovanje i ekstrakciju ulja u „Dijamantu“ kapaciteta 1.200 tona na dan. Ulaganje „Fortenove“ u uljaru u Zrenjaninu ukazuje i na trenutni značaj ove industrije.

Na tržištu Srbije, raspored velikih igrača koji posluju u proizvodnji ulja u kratkom periodu, prilično je izmenjen. Agrarni analitičari procenjuju da bi moglo da dođe i do novih transakcija ili pregrupisavanja.

Krajem prošle godine, Miodrag Kostić, u dogovoru sa manjinskim partnerima „Viktorija grupe” – Milijom Babovićem i firmom „Apsara“ prodao uljaru u Šidu. Jedan od najmodernijih pogona na Balkanu otišao je u ruke moldavskoj „Trans oil grupi“. Reč je o najvećem prerađivaču uljarica u toj zemlji, koji ima 1.650 zaposlenih i uljaru u Rumuniji, iza kojeg stoji Vaja Đaši, biznismen poznat u sektoru trgovine žitaricama.

Sa druge strane, Petar Matijević nedavno je odlučio da se oproba upravo u ovoj industriji. Kupovinom „Mirotin grupe“ iz Vrbasa, uz desetak firmi koje su povezane s poljoprivredom, postao je vlasnik fabrike ulja „Banat“ u Novoj Crnji, jedna od pet najvećih u Srbiji, pored zrenjaninskog „Dijamanta“, fabrike u Šidu, „Vitala“ i „Sunca“ iz Sombora. Ovakva poslovna odluka i nije bila posebno iznenađenje budući da je Matijević veliki proizvođač suncokreta.

Time se tržište usložnjava posle jedne u poslednjih nekoliko godina najvećih transakcija kada je „Bimal“ iz Brčkog 2019. kupio većinski udeo u uljari „Sunce“ („Novo Sunce“) iz Sombora. O ovoj akviziciji se i ranije spekulisalo, jer su „Bimal grupa“, jedan od lidera u preradi uljarica u regionu, i somborska kompanija i ranije usko sarađivale.

U isto vreme sa dešavanjima u ovoj branši zabeležene su i velike turbulencije na tržištu – drastično poskupljenje suncokreta u prošloj sezoni i skok maloprodajnih cena. Suncokretovo ulje je, ne samo u Srbiji, postalo rekorder poskupljenja u toku pandemije.

Država je nedavno odlučila da uz pet osnovnih namirnica zamrzne i cenu suncokretovog ulja na 60 dana. U jednom trenutku, flaša zejtina pojedinih proizvođača u Srbiji koštala je više od 200 dinara, što je izazvalo veliko nezadovoljstvo javnosti i potrošača.

Pročitajte još:

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.