Folksvagen ipak dolazi u Srbiju?

Srbija je, ipak, u igri za izgradnju “Folksvagenove” fabrike?

Ove spekulacije i stare nade ponovo je podgrejala izjava predsednika Srbije Aleksandra Vučića da se vode pregovori sa dva fantastična proizvođača automobila. Pretpostavke javnosti odmah su se fokusirale na nemačkog giganta, jer je Srbija pre tri godine ušla u ozbiljnu trku sa konkurentima iz okruženja kako bi privukla ovog investitora, pišu Novosti.

Foto:pixabay.com

Država je tada ponudila “Folksvagenu” lokaciju za izgradnju fabrike u Inđiji, kao i predlog dodatnih ulaganja na koja je spremna, ako izbor ove kompanije iz Volfsburga bude naša zemlja. Dolazak jednog ovakvog automobilskog giganta bio bi značajan i zato što bi privukao druge investitore, jer bi to značilo da je Srbija sigurno i dobro mesto za ulaganje.

“I srce i dušu ću da ostavim da ih dovedem u Srbiju”, rekao je Vučić, nedavno gostujući na televiziji Pink. “Jedan je najveći evropski, a drugi najveći svetski. Jedan će odluku doneti krajem jula. Tresem se od straha da dobijem pozitivan odgovor, jer znam da je to spas Srbije.”

Krajem marta, predsednik Srbije je na skupu u Subotici, najavio dolazak investitora, čija imena još ne sme da saopšti.

“U naredna tri meseca ćemo vas iznenaditi najboljom vešću u istoriji”, kazao je tada Vučić. “To su takva imena svetske automobilske industrije da me je strah i da pomislim. Ako to bude, mislim da smo sve svoje probleme za budućnost rešili.”

Nebojša Atanacković, počasni predsednik Unije poslodavaca Srbije, ocenjuje da bi “Folksvagen” kao predstavnik nemačke privrede mogao da dobije i političku podršku. Oni ovde imaju, kako navodi, mnogo investitora i dobru saradnju.

“To bi bila dobra vest, makar samo učestvovali u sklapanju delova”, navodi Atanacković. “Zato što se uvek tu pojave i dobavljači. Inđija je zanimljiva kao lokacija, jer ima vezu i ka Mađarskoj i ka Bugarskoj.”

Mnogi stručnjaci ukazuju da je pandemija promenila dosadašnji način poslovanja. Zbog prekinutih globalnih lanaca snabdevanja, multinacionalne kompanije su usmerene ka povlačenju kapitala iz Azije i selidbi na druge destinacije, a tu se otvaraju šanse za Srbiju. Kako Atanacković objašnjava, trend je da se kapaciteti izmeštaju bliže, jer se ispostavilo da transportni putevi nisu pouzdani. U Aziji, kako navodi, nije više jeftina radna snaga, a Kina se pojavljuje i kao konkurent u proizvodnji.

Nemački gigant je bio suočen sa višenedeljnom pauzom u Kini zbog korona lokdauna, i tek je u ponedeljak pokrenuo proizvodnju u nekim svojim pogonima, dok njegova fabrika u Šangaju ostaje zatvorena. Sukobi na istoku Evrope dodatno doprinose izmeštanju kompanija koje su vezane za Rusiju i Ukrajinu. Upravni odbor “Folksvagen grupe” je početkom marta doneo odluku da zaustavi proizvodnju vozila u svojim pogonima u Rusiji do daljeg.

“Dalji, dugoročni prekid lanaca snabdevanja mogao bi da dovede, između ostalog, do značajnog povećanja cena, nestašice energije i porasta inflacije i time ima ogromne negativne efekte za evropske, a posebno nemačke kompanije”, ocenila je tada “Folksvagen grupa”.

Stručnjaci upozoravaju i da sve ove probleme sa kojima je suočena i automobilska industrija treba imati na umu kada se razmišlja o potencijalnim efektima za Srbiju, koji možda sada neće biti tako povoljni kao što bi bili pre nekoliko godina. Naša država je, pre tri godine izabrala lokaciju u Inđiji zbog veoma dobre infrastrukture, blizine putnih i železničkih koridora. Procenjivalo se da bi davanjem placa najvećem svetskom proizvođaču automobila, ovaj sremski grad postao industrijski superiorni centar.

Podsećanja radi, glavna konkurencija našoj zemlji za ovu investiciju bile su Turska, Bugarska i Rumunija. Prva odluka je pala na lokaciju u okolini Izmira, ali zbog invazije turske vojske na kurdske oblasti, “Folksvagen” je u oktobru 2019. godine odustao od gradnje fabrike u toj zemlji. Stručnjaci su tada procenjivali da Srbija u odnosu na Bugarsku ima dosta kvalitetniju kvalifikacionu strukturu radnika sa tehničkim znanjima.

Isticalo se da je najveći problem što nismo punopravna članica EU, što može da stvori probleme oko izvoza, jer bi više od 90 odsto proizvodnje bilo namenjeno inostranim kupcima. Međutim, kako je prvi izbor bila Turska, pokazalo se da članstvo u Evropskoj uniji nije bilo ključno. Naša država je pre tri godine “Folksvagenu” ponudila još jednu lokaciju, u širem regionu Jagodine, ukoliko se Nemcima ne svidi Inđija.

Najveći problem za dolazak “Folksvagena” pre tri godine bila je dostupnost kvalifikovane radne snage. Zato je Srbija ponudila Nemcima da izgrade svoje pogone na pola puta između Novog Sada i Beograda, kako bi tamo mogli da se zaposle stanovnci oba grada. Tada je ponuđeno da jedna od linija budućeg metroa saobraća do Inđije. U međuvremenu, umesto metroa, proradila je brza pruga i voz pokriva upravo tu relaciju. Time je nemačkom gigantu obezbeđeno što je tražio i omogućenio mu je da zaposli više hiljada radnika.

“Očekujemo da će se poslovodstvo kompanije Fijat Srbija do kraja meseca izjasniti o budućim planovima rada kragujevačke fabrike. Nemamo nikakve zvanične informacije, ali pretpostavlja se da će ovaj model 500L početi da se gasi”, izjavio je u utorak zamenik predsednika sindikalne organizacije Fijata Ivan Ristić.

Automobilska kompanija Stelantis, koja je nastala spajanjem grupacija Fijat Krajsler i Pežo-Sitroen saopštila je u utorak da je obustavila proizvodnju u svojoj ruskoj fabrici zbog logističkih problema i sankcija uvedenih Moskvi.

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.