Iznenađujući broj ispitanika u PwC-ovoj 26. godišnjoj globalnoj anketi izvršnih direktora ponudio je pesimističan pogled na budućnost ako se njihovo poslovanje brzo ne promeni.
Današnji izvršni direktori su potpuno svesni potencijala za smetnje koje predstoje. Samo pogledajte jednu od najupečatljivijih cifara iz najnovijeg globalnog istraživanja izvršnih direktora PwC-a: skoro 40% od 4.410 učesnika ankete ponudilo je opreznu procenu poluživota svoje kompanije, predviđajući da njihovo poslovanje više neće biti ekonomski održivo deceniju od sada, ako nastavi svojim sadašnjim putem. Taj pesimizam je konzistentan u nizu ekonomskih sektora, uključujući tehnologiju (41%), telekomunikacije (46%), zdravstvo (42%) i proizvodnju (43%). Na pitanje o silama koje će najverovatnije uticati na profitabilnost njihove industrije u narednih deset godina, oko polovina ili više anketiranih lidera navelo je promenu preferencija kupaca, promenu regulative, nedostatak veština i promene tehnologije. Otprilike 40% je označilo prelazak na nove izvore energije i prekid lanca snabdevanja. A skoro jedna trećina je ukazala na potencijal za nove učesnike iz susednih industrija. U osnovi ovih cifara je svest današnjih lidera da živimo kroz izuzetna vremena, sa megatrendovima poput klimatskih promena, tehnoloških poremećaja i društvene nestabilnosti koji preoblikuju poslovno okruženje.
Ne čudi, dakle, da toliko izvršnih direktora oseća da su u trci za ponovno pronalaženje. Ali kako pobediti u toj trci? U svojoj knjizi iz 2022. Beiond Digital, Paul Leinvand iz PwC-a i Mahadeva Matt Mani kažu da lideri moraju početi tako što će ponovo osmisliti mesto svoje kompanije u svetu – gledajući dalje od trenutnog stanja preduzeća i proizvoda kako bi odredili koju vrednost će njihova organizacija stvoriti i za koga. Takva reimaginacija često uključuje teške odluke o tome šta ne raditi. Da damo primer naveden u knjizi, kada se multinacionalna kompanija Philips sa sedištem u Amsterdamu ponovo osmislila kao kompanija za zdravstvenu tehnologiju, ne samo da je morala da spoji svoje mogućnosti uvida u potrošače, stručnost u tehnologijama medicinskih uređaja i prednosti u analitici podataka; takođe je morala da napusti ili da smanji naglasak na nekim od svojih poslova. Kako je to opisao Frans van Houten, tadašnji izvršni direktor, „shvatio sam da šanse da ćemo istovremeno transformisati osvetljenje i zdravstvenu zaštitu nisu tako velike. I tako smo napravili izbor.’
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.