Električni trotineti “proterani” sa kolovoza: Vozači će smeti da se kreću samo pet na sat! A evo šta još donosi novi zakon…

Električne trotinete neće smeti da voze mlađi od 14 godina, uvode se svetloodbojni prsluci, a biće dozvoljeno da vozi samo jedna osoba.

Nove izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima prošle su javnu raspravu i uskoro će se naći pred Skupštinom Srbije. Ukoliko budu usvojene u sadašnjem obliku, vozači će morati dobro da obrate pažnju na buduće ponašanje u saobraćaju ako žele da koriste ovo prevozno sredstvo.

Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić, koji učestvovao u izradi ovih izmena zakona, kaže za 24sedam da se najvažnije promene odnose na način kretanja, ograničenje brzine i broj godina vozača.

– Zabranjeno bi bilo da ih voze mlađi od 14 godina, a od 14. godine vozači električnih trotineta bi mogli da ih voze biciklističkim stazama ako ih ima. Ako nema, onda pešačkim stazama i trotoarima brzinom do pet kilometara na sat – naglasio je Vujanić najvažnije izmene.

On je dodao da će prema novim pravilima na električnom trotinetu smeti da se vozi samo jedna osoba.

Takođe, moraće da ima svetloodbojni prsluk ako se kreće kolovozom, sem u zoni usporenog saobraćaja. Prsluk će biti obavezan i tokom noćne vožnje, ali na svim stazama.

Kaciga samo za mlađe od 18 godina

Međutim, neke stvari koje bi izgledale logične nisu uvedene u nova pravila.

Foto: Envato

– Začuđen sam jer nema obaveze štitnika ni kacige – kaže Vujanić. Zapravo, u nacrtu piše da kaciga nije obavezna za vozače preko 18 godina.

Na pitanje šta će se desiti ako izađu na kolovoz, Vujanić kaže da je kretanje dozvoljeno isključivo pešačkim delovima kolovoza, poput prelaza, i to istom brzinom od pet kilometara na sat.

Jedini izuzetak su kolovozi na kojima je brzina kretanja ograničena na 30 km/h, ali samo ukoliko ne postoji mogućnost kretanja pešačkom stazom, pešačkom zonom ili trotoarom.

Kako kazniti dete od 14 godina?

Vujanić kaže da je najveći problem u tome kako kazniti dete koje ima 14 godina ako napravi prekršaj.

Na konstataciju da bi roditelj trebalo da odgovara, Vujanić je upitao šta ako dete uzme trotinet bez znanja i saglasnosti roditelja?

– Tu će biti malo nejasnih stvari. Recimo ako dete od 14 godina trotinetom vozi 15 kilometara na sat, udari nekog pešaka i povredi ga. Ko odgovara? Da li vlasnik, korisnik ili onaj ko je na trotinetu? Recimo, ja mogu da iznajmim trotinet a dam ga detetu. Vlasnik je firma, korisnik je onaj koga je iznajmio, a vozač je onaj koji  trenutno vozi. Dakle, ko odgovara? Pošto dete od 14 godina ne odgovara po zakonu – upitao je Vujanić.

Nema trajnog oduzimanja vozila

Iako je bilo ranije pomena da bi moglo biti trajnog oduzimanja dozvola ili vozila zbog teških prekršaja, to ipak neće biti uvedeno novim izmenama zakona.

– Uvedeno je privremeno oduzimanje vozila dok traje postupak. Dakle, neko napravi delo i oduzima mu se vozilo do okončanja postupka. Nakon toga se vraća vozilo – kaže Vujanić.

On kaže da se protivi tome da se trotoarom kreću trotineti, jer ne zna kako da im se izmeri brzina.

– Drugo, da li će pešak imati obavezu pre nego što iskorači u levo ili desno da se okrene i vidi ide li trotinet? Da li će imati obavezu da ne odruči slučajno ruku, da se počeše recimo? Jer laktom može da udari trotinetistu i da ga obori – rekao je Vujanić.

Ipak, on naglašava da je bitno da je problem sa trotinetima u saobraćaju uočen i da se počelo sa rešavanjem.

– Uočićemo u prvim mesecima primene šta je još problem i otklanjaćemo to – rekao je Vujanić.

Pročitajte još:

 

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.