Električni automobili – Budućnost koja je postala sadašnjost

Električni automobili, od momenta kada su postali komercijalni, izazivaju veliko interesovanje u Srbiji i svetu. 

Takođe, bude i različita osećanja kod vozača, od oduševljenja do prezira.

Ljudi ih u početku nisu shvatali ozbiljno, ali vremenom su sve više dobijali na značaju, pogotovo u vreme kada se širom sveta vode sukobi i ratovi oko izvora nafte.

Šta su automobili na električni pogon?

Ovi automobili ne koriste fosilna goriva (benzin i dizel) za pogon. Oni nemaju motor sa unutrašnjim sagorevanjem, već poseduju elektro motor.

Foto: Pixabay

Električna vozila koriste električnu energiju uskladištenu u punjivim visokonaponskim baterijama za pogon električnog motora. Motor zatim pretvara električnu energiju u mehaničku snagu za pogon vozila.

Baterije za električna vozila pune se električnom energijom isporučenom iz  utičnice, poput utičnice kod kuće ili javne stanice za punjenje.

Foto: Pixabay

Još jedna zanimljiva stvar kod ovih vozila je to što energija kočenja proizvedena prilikom usporavanja vozila konvertuje se i skladišti u bateriji. Energija nastaje kada vozač otpusti papučicu gasa, a točkovi u okretanju pokreću elektromotor. Sa manjom potrebom korišćenja kočnica i drugih mehaničkih delova, duže je i  trajanje delova vozila.

Benefiti

Prednost korištenja ovog tipa vozila kreće se “od lokalnog do globalnog”. Jeftinija vožnja, ušteda, lakše održavanje, manje zagađenja i borba protiv globalnog zagrevanja. Takođe, prednost im je i to da skoro sve države starog kontinenta daju subvencije i podsticanje. Ova vozila ne samo da ne zagađuju vazduh koji udišemo, već  štite i samu prirodu i zemljište koje se zagađuje i uništava zbog eksploatacije nafte.

Srbija daje subvencije

Država Srbija prateći zelenu agendu, daje velike subvencije za ova vozila. Tako od države možete da očekujete do 5.000 evra podsticaja na kupovinu. Benefitima ovde nije kraj, jer je registracija ovih vozila drastično  jeftinija u odnose na “standardna”. Povlašten parking ili potpuno besplatan, kao i besplatni punjači takođe su podsticaj države.

Foto: Unsplash

Modeli su skuplji, ali…

Električni modeli skuplji su u odnosnu na one sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Ali sa subvencijama, jeftinijom registracijom i manjom potrošnjom ipak izađu jeftiniji na duže staze.

Foto: Pixabay

Prosta računica

Uzmimo da prosečan automobil potroš i 5-6 litara goriva na 100 km, a električni 12-15 kilovata struje. Odnosno električni na 100 kilometar potroši oko 120 dinara, dok je recimo litar dizela 195 dinara, pa puta 5 ili 6… Grubom računicom dolazi se do zaključka da se na 100 kilometara uštedi minimum 1.000 dinara, dok je mesečni prosek u vožnji 3.000 do 5.000 kilometara…

Najjeftiniji električni automobili u Srbiji je Dačija “Spring”. Sa subvencijama cena je između 12.000 i 13.000 evra.

Jedina mana za sada je to što za punjenje automobile trba od 4 do 12 sati, a i same baterije su skupe… Vozila sa jednjim punjenjem imaju domet između 300 i 500 kilometara. Ipak ovo su sitni nedostaci koji se ubrzo otklanjaju.

Foto: Pixabay

Treba napomenuti da će se u Srbiji, to jest Kragujevcu, proizvoditi model električnog automobila  “Fiat Centoventi”. Budućnost je već stigla.

 

Pročitajte još:

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.