BEOGRAD – Čak 87 odsto ispitanika podržava subvencije za kupovinu i svaki drugi bi najradije da trošak podeli s državom, pokazuje istraživanje stavova građana Srbije o električnim i autonomnim vozilima koje je danas predstavio NALED.
Istraživanje je ukazalo da je kupoCenovnici distributera pokazuju da su hibridna i električna vozila i do tri puta skuplja od standardnih i za tri četvrtine građana to je ključni razlog zašto nisu prešli na električni pogon.
Menadžerka za regulatornu reformu u NALED-Irena Ðorđević rekla je da je prema različitim procenama u Srbiji instalirano između 50 i 150 punjača.
Prosečno vreme punjenja je oko 4,5 sata, što bi značilo da se na jednom punjaču dnevno može napuniti najviše pet automobila.
Na auto-putevima je postavljeno svega osam punjača, a do kraja godine biće ih najviše 18, navela je Ðorđević.
Ona je istakla da će pored obezbeđivanja većeg broja punjača, izazov biti i regulisanje naplate punjenja koje je sada besplatno.
“Naš proračun je da bi i u slučaju uvođenja naknade, cena za korišćenje punjača i drugi troškovi, bila nekoliko puta niža nego kod konvencionalnih vozila, kod kojih iznosi u proseku 1.300 dinara na 100 kilometara”, poručila je Ðorđević i podsetila da je prema podacima MUP-a u 2020. bilo registrovano 2,2 miliona vozila, od čega tek 1.416 hibridnih i 102 električna.
Briga na koju građani ukazuju je i domet električnih vozila i najveći deo ispitanika (65 odsto) bio bi zadovoljan dometom do 500 kilometara.
Iako konvencionalni automobili imaju doseg od 500 do 790 kilometara s jednim punjenjem rezervoara, električna vozila ne zaostaju u tom segmentu (od 455 do 836 km) i evidentno je da bi zadovoljila većinu potreba. Za duže relacije, pored brzih punjača, jedno od rešenja mogle bi biti zamenjive baterije, navodi se u saopštenju NALED-a.
Preporuke za razvoj eMobility ekosistema date su u Sivoj knjizi inovacija, koja je kao i istraživanje, kreirana u okviru programa StarTeć, koji sprovodi NALED uz podršku kompanije Philip Morris i u saradnji s Vladom Srbije.
“Umanjenje putarine od 50 odsto za električna i 25 odsto za hibridna vozila, besplatan parking i jednostavnija procedura za postavljanje punjača, deo su mera koje mogu da pomognu većoj zastupljenosti ekoloških vozila i koje su primenjivale i druge zemlje. Potrebno je i digitalizovati i pojednostaviti procedure dodele subvencija i korišćenja poreskog oslobođenja za e-vozila”, rekao je direktor Odeljenja za konkurentnost i investicije u NALED-u Dušan Vasiljević.
Državna sekretarka Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Biljana Vuksanović najavila je za ovu godinu izradu strateškog okvira za unapređenje sektora eMobilnosti, a prvi korak na tom putu biće pojednostavljenje postupka instaliranja punjača u skladu sa NALED-ovom preporukom.
Prema njenim rečima, do kraja godine biće pripremljeni i predlozi Zakona o planiranju i Zakona o putevima, a sa Ministarstvom unutrašnjih poslova planirana je izmena i dopuna zakonskih rešenja iz oblasti eMobilnosti koji se odnose na bezbednost u saobraćaju.
Istraživanje je pokazalo i da građani nešto veću rezervu imaju prema autonomnim vozilima. Čak 41 odsto nije upoznato s njima, više od četvrtine se ne bi osećalo sigurno kada bi ova vozila bila prisutna u saobraćaju, dok bi im oko 60 odsto poklonilo poverenje.
Međutim, podeljeni su po pitanju da li bi autonomno vozilo bolje reagovalo na opasnost u saobraćaju u odnosu na čoveka.
Građani ističu visoku cenu i neprilagođenu infrastrukturu kao prepreke većoj upotrebi, a bolje performanse, veću ugodnost pri vožnji i veću bezbednost kao prednosti.
Ključne preporuke Sive knjige inovacija u toj oblasti jesu uvođenje posebnog regulatornog režima za testiranje i razvoj autonomnih vozila, razvoj testnog poligona po uzoru na Mađarsku, kao i unapređenje kvaliteta saobraćajne signalizacije, posebno na putevima koji su u nadležnosti lokalnih samouprava.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.