NOVI SAD – Dolazak japanskog Nideka, jednog od najvećih svetskih proizvođača elektromotora, koji je kod nas otvorio dve fabrike, svrstao je Srbiju u višu investicionu ligu. Dolazak jedne ovakve kompanije koja zahteva više intelektualnog, a manje manuelnog rada, ne samo da doprinosi imidžu Srbije kao poželjne destinacije za ulaganje već pokazuje i da nismo samo stecište niskoakumulativne industrije, kablova i nudli, prenosi Bloomberg Adria TV.
Osim što iz Novog Sada u svetu plasiraju visokotehnološke proizvode za automobilsku industriju, sa oznakom “made in Serbia”, odavde će izvoziti znanje, ali i kreirati potupno nove proizvode, jer planiraju da otvore istraživačko-razvojne centre.
Marko Ivović, COO u Nidec Motors and Actuators, potvrdio je u intervjuu za Bloomberg Adriju da su razvojni centri u Srbiji još u fazi planiranja, ali počeće najpre sa laboratorijom za testiranje i zatim postepeno povećavati kapacitete lokalnih razvojnih resursa.
Potpisali ste ugovor sa Tehničkim fakultetom u Novom Sadu, da li ste zadovoljni inženjerskim kadrom i da li fakultet u Novom Sadu školuje dovoljno inženjera koji su vama potrebni?
Prvo smo započeli komunikaciju sa Univerzitetom u Novom Sadu u određenim tehničkim oblastima za ispitivanje materijala itd. Univerzitet pruža odlične mogućnosti za saradnju ovog tipa i školuje dobar kadar.
Nidec je najavio da će u Evropi investirati 1,5 milijardi evra, a najveći deo toga u Srbiji. Zbog čega ste odabrali Srbiju za otvaranje svojih fabrika?
Evropski kupci traže od nas da povećamo naše proizvodne kapacitete. U toku procesa selekcije grinflild projekta, posetili smo nekoliko lokacija u istočnoj Evropi i na osnovu rezultata studije izvodljivosti izabrali smo Srbiju. U pogledu investicije Nideku je najatraktivnije bila blizina postojećih evropskih automotiv Nidek baza u Nemačkoj, Poljskoj i Mađarskoj, koje su spremne za saradnju, kao i naši kupci koji su locirani u Evropi. Društvena infrastruktura je dobro razvijena, a Vlada Srbije aktivno podržava strane investicije. Takođe, postoji mnogo zaposlenih koji dobro vladaju engleskim jezikom i mogu se brzo prilagoditi aktivnostima vezanim za razvoj i masovnu proizvodnju koje se sprovode globalno.
Koliko novca ste do sada uložili u Srbiji, koliko radnika ste zaposlili i koliko planirate?
Usled poverljivosti informacija, nismo u mogućnosti da objavimo visinu investicija. S obzirom na trenutni nivo uloženih sredstava, za Nidec Electric Motor Serbia, fabriku za proizvodnju motora za automobile, u prvoj fazi izgradnje planirana je površina od 60.000 kvadratnih metara i zapošljavanje oko 1.000 ljudi. U Nidec Elesys Europa, fabrici za proizvodnju invertora za automobile, u prvoj fazi izgradnje planirana je površina od 36.000 kvadratnih metara i zapošljavanje oko 200 ljudi.
Budući da poslujete u 46 zemalja, koje konkurentske prednosti Srbija ima u odnosu na druge?
Naše kompanije u Srbiji dobijaju snažnu podršku kada je u pitanju pokretanje masovne proizvodnje i infrastrukture, i to uglavnom iz centrale u Japanu i evropskih i kineskih sestrinskih kompanija, budući da Nidec obezbeđuje odlične resurse i mogućnosti saradnje sa lokalnim zaposlenima. Ovo predstavlja najveće proizvodne prednosti Nideka u pokretanju poslovanja u Srbiji.
Najavljeni ste kao jedan od najvećih i najznačajnijih investitora koji su došli kod nas, koje tehnologije donosite u srpsku auto-industriju?
Sa tačke gledišta tehnologije proizvoda, Nidek može da obezbedi visokoefikasne elektromotore koji su kompaktni, laki i tihi. Fokusirani smo na to da odgovorimo na potražnju svih kupaca u nekoliko industrija i u skladu s tim smo razvili svoju tehnologiju. Nidek ima masovnu proizvodnju širom sveta i poseduje pouzdane tehnologije za takvu visokokvalitetnu masovnu proizvodnju.
Koje fabrike snabdevate elektromotorima iz Srbije i kolika će biti vrednost izvoza?
Što se tiče izvoza iz Srbije, trenutno smo fokusirani na kupce u automobilskoj industriji na području Evropske unije. Zbog geopolitičkih rizika, postoje zahtevi za nabavku unutar evropskog regiona, uglavnom od evropskih kupaca. Našu stratešku politiku čini unapređenje proizvodnih kapaciteta u regionu na način koji zadovoljava potrebe kupaca.
Kako bi Srbija mogla da se pozicionira na mapi proizvodnje električnih automobila, imajući u vidu najavu Stellantisa da će od 2024. ovde proizvoditi električne automobile i s druge strane, ukoliko bi iskoristila potencijal litijuma koji ima (s obzirom na najavu iz Južne Koreje i Slovačke o mogućnosti otvaranja fabrike baterija)?
Razmatramo da srpsku fabriku uspostavimo kao jednu od primarnih lokacija za proizvodnju elektromotora i pratećih proizvoda za kupce u automobilskoj industriji u Evropi. Možda imamo potencijalnu priliku da naše proizvode isporučujemo lokalno u Srbiji, ali automobilsko tržište se sastoji od strategija na globalnom nivou i ne može se zadržati samo u jednoj zemlji.
Prema Zelenom dogovoru, sva vozila na tlu EU imaće nultu emisiju ugljen-dioksida do 2035, da li mislite da je taj cilj ostvariv?
Nismo u poziciji da odgovorimo na pitanje da li je ovaj cilj ostvariv, ali se celokupna automotiv industrija kreće u ovom pravcu, što će nam pružiti priliku za rast u budućnosti.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.