BEOGRAD – Ministarstvo zdravlja je u proteklom periodu uradilo niz koraka kako bi uredilo proces digitalizacije zdravlja u Srbiji, a koliko je digitalizacija značajna govori i podatak da su samo u decembru 2023. godine radom elektronskih servisa i kroz izveštajnu platformu identifikovane uštede na nacionalnom nivou u iznosu od 212.981.979,00 dinara.
Pomoćnik ministra zdravlja za digitalizaciju Đuro Radović rekao je da u poslednja dva meseca donet Zakon o zdravstvenoj dokumentaciji i evidencijama u oblasti zdravstva, koji u potpunosti reguliše proces digitalizacije u zdravstvu i kojim je predviđeno integrisanje budućeg republičkog integrisanog zdravstvenog informacionog sistema koji će obuhvatiti sve subjekte u oblasti zdravstva.
“Kad kažem sve subjekte, mislimo prvenstveno na zdravstvene ustanove koje imaju svoje lokalne informacione sisteme, tu je onda i Ministarstvo zdravlja koje ima svoje sopstvene registre koje vodi, takođe tu su i Batut, RFZO, kao i komore zdravstvenih radnika kao i ostali subjekti koji obavljaju delatnost u oblasti zdravstva kao što su vojne zdravstvene ustanove i privatno zdravstvo”, rekao je Radović.
On podseća da trenutno Ministarstvo zdravlja pokriva različite usluge.
“Integracijom lokalnih sistema ka građanima u smislu eZakazivanja usluge koja može na elektronski način putem telefonskog poziva da se zakaže određeni pregled kod izabranog lekara ili lekara specijaliste, takođe imamo usluge kao što su eRecept i usluga eBolovanje, tu su i određene usluge kao što je eBeba kao što je ePotvrda o smrti i slično”, rekao je on.
Od usluga koje se pružaju Radović je naveo eZakazivanje, uslugu kojoj građanin direktno pristupa, eRecept – kojoj indirektno građanin indirektno pristupa kada dođe kod izabranog lekara koji prepisuje terapiju samom pacijentu, eBeba – gde prilikom rođenja deteta građanin ne mora da odlazi direktno u opštinu da prijavi novorođenu bebu već se to radi direktno iz porodilišta, ePotvrda – o smrti i druge usluge.
Prema njegovim rečima te usluge trenutno koristi od oko milion i po građana i dodaje da veruje da će u narednom periodu taj broj rasti pogotovo što je u planu jedna velika promocija digitalizacije u zdravstvu budući da novi Zakon predviđa i centralnu komponentu – eKarton gde će svi medicinski podaci svih građana Srbije biti čuvani na jednom mestu centralizovano.
“Naravno, svojim podacima će svaki građanin moći da pristupi, moći da vidi ažurnost podataka pristupu od strane lekara, takođe sve podatke će moći isključivo da vidi samo izabrani lekar tog pacijenta i ostali lekari na koje je pacijent upućen”, rekao je on.
Ističe da je ideja Zakona da se nivo bezbednosti podataka podigne na viši nivo, što će se postići centralizacijom podataka i smeštanjem svih podataka u Državni data centar.
“Na ovaj način, za razliku od toga kako je ranije funkcionisalo, svaka zdravstvena ustanova imala improvizovane server sale na kojima je čuvala podatke na tim improvizovanim serverima. Sada po prvi put ćemo imati na jednom mestu sve podatke o kojima brine država”, rekao je on.
Objašnjava da se na taj način građanima štedi maksimalno vreme s obzirom da više ne moraju da idu po dva, tri puta kod istog lekara specijaliste prvenstveno da bi zakazao termin, drugi put na pregled, treći put da nosi analize.
“Znači, sve će ovo biti obuhvaćeno kroz jedan postupak digitalizacijom gde mi unapred znamo zakazan termin, unapred znamo da li je potrebna laboratorija kao i rezultati laboratorijskih analiza će biti dostavljeni lekaru specijalisti ili izabranom lekaru blagovremeno”, rekao je Radović.
On je kazao da je Zakonom predviđeno da se u Republički integrisani zdravstveni informacioni sistem integrišu prvenstveno vojni osiguranici, kojih ima oko 100.000 a zatim i privatno zdravstvo budući da se veliki procenat populacije leči isključivo u privatnim zdravstvenim ustanovama.
“Novim Zakonom o o zdravstvenoj dokumentaciji i evidencijama u oblasti zdravstva prvenstveno građani će imati kompletnu zdravstvenu dokumentaciju dostupnu na jednom mestu, čuvanu u državnom Data centru. Na ovaj način, u bilo kom trenutku mogu da imaju uvid pristupa u sopstvenu zdravstvenu dokumentaciju. Takođe, pored građanina, kompletnoj dokumentaciji će pristupati i izabrani lekar koji će moći da vidi podatke o svom pacijentu, kao i svaki lekar specijalista kod kojeg pacijent bude upućen”, rekao je Radović.
Na taj način će se smanjiti troškovi u vidu nepotrebnih papira i zakazivanja termina gde je pacijent morao da ide i više puta kod lekara specijaliste.
Kada se radi o ustanovama, mogu da vide kompletnu dokumentaciju koja je nastala u toj ustanovi za sve pacijente dok druga ustanova ne može, a zahvaljujući Zakonu svi podaci će se uniformisati i konsolidovati tako da imamo jednu standardnu, uniformisanu strukturu u celom zdravstvu Republike Srbije, pojasnio je Radović.
“U Zakonu je definisano da eKarton i kompletan RIZIS (Republički integrisani zdravstveni informacioni sistem) počinje sa radom 1.1. 2025. godine. Naravno, do tada je ostalo još dosta posla u vidu samog definisanja arhitekture informacionog sistema, kao i implementacije sistema”, zaključio je Radović.
Podsetimo, proces digitalizacije deo je sveukupnog procesa reforme javne uprave u Srbiji koja se sprovodi uz kontinuiranu podršku Evropske unije.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.