Desetine hiljada vernika dočekalo srpskog patrijarha u Podgorici

PODGORICA – Desetine hiljade vernika dočekalo je u Sabornom hramu Hristovog Vaskrsenja u Podgorici partrijarha srpskog Porfirija.

Zvona Sabornog hrama sinoć su pozdravila, pored patrijarha i arhijereja, i veliku hrišćansku svetinju, desnicu Svetog Spiridona

Trimitunskog, koju je lično u Podgoricu doneo mitropolit Krfa, Paksona i Diapontijskih ostrva Nektarije, saopštila je Srpska pravoslavna crkva.

U čast patrijarha Porfirija u Hramu je služena doksologija.

Patrijarh Porfirije je istakao da je njegovo srce ispunjeno blagoslovom Božijim i neizmernom radošću „jer možemo da zajedno uznosimo molitve Gospodu za mir u svetu i dobro među svim ljudima i narodima“.

On je dodao da ni u jednom trenutku ne smemo zaboraviti našu braću i sestre na Kosovu i Metohiji koji su, kako je naveo, „stalno neprestano na krstu, neprestano raspeti, ali raspećem svojim svedoče ono što su i naši oci svedočili“, odnosno „stradajući svedoče nepokolebivo svoj verski identitet, ali i svoj narodni i svoj nacionalni identitet“.

„Molimo se istovremeno da Gospod urazumi sve one od kojih njihov život danas zavisi, ali pre svega danas se molimo Bogu da da onima od kojih životi naših braće i sestara na Kosovu i Metohiji zavise razum, da im otopli srce, da ne otimaju ono što je njihovo, da ne sprečavaju snavdevanje lekovima, hranom, namirnicama i osnovnim životnim potrepštinama. Dakle, molimo se danas za sve narode sa kojima delimo ova balkanska prostranstva, a najusrdnije se molimo za naš narod na Kosovu i Metohiji“, rekao je patrijarh.

Podsetio je na uspomenu na blaženopočivšeg mitropolita Amfilohija, koji je, kako je naveo, „kada je to trebalo branio svoju Crkvu, svoj pravoslavni i nacionalni identitet, identitet svog naroda, a posebno neustrašivo stupajući na čelu litija kojima je odbranio Srpsku Crkvu, srpski identitet i srpsku kulturu“.

„Podgorica je mesto rođenja Stefana Nemanje, ujedinitelja Zete i Raške, velikog župana srpskog, ali i oca prvog Arhiepiskopa srpskog, Svetog Save. Njih dvojica, sveti otac i sveti sin, jedanput za svagda su odredili našu istoriju, naš istorijski put, naš duhovni i svaki drugi identitet.

Njih dvojica svoj koren imaju ovde, ali budući da su nas porodili sa punim pravom, svaki Srbin gde god se nalazi i koji je pravoslavne vere može reći da mu je Podgorica duhovno rodno mesto. Svi smo na neki način odavde potekli. I upravo iz tog razloga, ovde u Podgorici ne postoji nikakva potreba da nam bilo ko kaže ko smo i šta smo, više nego drugde“, naglasio je patrijarh srpski.

Prema njegovim rečima, u Podgorici, u Nemanjinom gradu, u gradu u kojem se rodio otac Svetog Save, „bolje nego drugde znamo koja je to naša vera, znamo ko su naši preci, dobro znamo ovde u Podgorici i gde god da smo i kojim jezikom govorimo i kojem narodu pripadamo“.

Istakao je da je važno čuvati, odbraniti i sačuvati ono što jesmo, ono što se zove identitetom – svoj verski, lični, porodični, nacionalni, identitet naših predaka, ali i naših potomaka.

Patrijarh Porfirije je iskazao svoju očinsku podršku vernom narodu u Crnoj Gori i pozvao ih da slobodno, hrabro i odlučno posvedoče i ispolje svoj identitet, navodi SPC.

„Draga duhovna deco, kao vaš patrijarh dužan sam, ali osećam i ličnu potrebu, da vas podržim da u svakoj prilici, sa ponosom i dostojanstvom, potpuno slobodno i odlučno, ispoljavate, i što je najvažnije svedočite, ono što jeste, svedočite svoj identitet – i kao vernici svete Srpske Pravoslavne Crkve, koja je čuvarka narodnog obraza i pamćenja, i kao govornici srpskog jezika, kojim su najbolji među nama izgovorili i napisali najlepše misli, pesme i priče, i kao dični pripadnici srpskog naroda, koji je u svim istorijskim iskušenjima blistao najpre čojstvom i junaštvom“, rekao je patrijarh.

Dobrodošlicu patrijarhu poželeo je mitropolit crnogorsko-primorski Joanikije, koji je istakao da patrijarh Porfirije kao Sveti Sava donosi narodu milost i širi mir Božiji.

Mitropolit Joanikije je rekao da je pre 10 godina patrijarh Porfirije, tada kao mitropolit zagrebačko-ljubljanski, učestvovao u osveštanju Hrama Hristovog Vaskresenja.

Istakao je da je patrijarh Porfirije doneo mir i pravdu Crnoj Gori kada je sa Vladom potpisao Temeljni ugovor.

„Taj čin su naše sveštenstvo i blagočestivi narod doživeli kao zasluženu nagradu i priznanje za njihovu istrajnu borbu radi ostvarenja svojih verskih prava i sloboda, a ponajviše radi zaštite svetinja, crkava i manastira Mitropolije crnogorsko-primorske i eparhija Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori“, rekao je Joanikije.

Patrijarh srpski Porfirije stigao je juče u Podgoricu, a patrijarha i njegovu sveštenu pratnju na podgoričkom aerodromu dočekao je mitropolit crnogorsko-primorski Joanikije.

Nakon toga predsednik Crne Gore Jakov Milatović primio je patrijaha Porfirija u vili Gorica u Podgorici, a potom je priređen svečani ručak.

Patrijah boravi u Crnoj Gori povodom obeležavanja 10. godišnjice od osveštenja Sabornog hrama, dočeka moštiju Svetog Spiridona i osveštenja kamena temeljca crkve Svetoga Save, kao i temelja Pravoslavne gimnazije “Sveti Sava”, čija izgradnja je počela u podgoričkom naselju Stari aerodrom.

Patrijarh Porfirije će danas u 9 sati služiti svetu liturgiju, uz više arhijereja Srpske pravoslavne crkve, a u 13 časova patrijarh Porfirije i mitropolit Joanikije osveštaće kamen temeljac crkve Svetog Save i temelje pravoslavne gimnazije Sveti Sava, čija izgradnja je počela u podgoričkom naselju Stari aerodrom, saopštila je ranije Srpska pravoslavna crkva.

U 19 časova patrijarh Porfirije će posetiti crkvu Svetog Đorđa pod Goricom, najstarije bogoslužbeno mesto u Podgorici, gde je po predanju svetu tajnu krštenja primio sveti Simeon Mirotočivi.

Svečana duhovna akademija povodom 10 godina od osvećenja Sabornog hrama biće održana u 20 časova na platou ispred Sabornog hrama.

Besedu će održati arhimandrit Metodije, iguman manastira Hilandara, navedeno je u saopštenju SPC.

Pročitajte još:

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.