SUBOTICA – Povodom informacija koje su plasirane u javnosti, a odnose se na finansiranje usluga lični pratilac deteta i personalni asistent, Sekretarijat za društvene delatnosti Gradske uprave oglasio se saopštenjem koje prenosimo u celosti:
„U cilju informisanja građana Subotice, a povodom nepotpunih ili poluistinitih informacija koje su se pojavile u javnosti, Grad Subotica obaveštava javnost o budućem načinu organizacije i obimu usluga lični pratilac deteta i personalni asistent, koje se u potpunosti finansiraju iz budžeta lokalne samouprave od 2018. godine.
Radi nesmetanog obezbeđivanja ovih usluga, Grad Subotica je rebalansom, odnosno Odlukom o izmeni Odluke o budžetu Grada Subotice, planirao dodatna sredstva u iznosu od 10 miliona dinara, čime su sredstva u budžetu povećana sa 120 miliona na 130 miliona dinara. Stoga su potpuno netačne informacije da se deci sa smetnjama u razvoju i osobama sa invaliditetom uskraćuju sredstva.
Nakon sprovedenog postupka javne nabavke, od septembra 2024. godine kao pružalac obe usluge angažovana je firma „Imperijal plus d.o.o“. S obzirom na to da su se ugovorne obaveze tada važećeg ugovora u velikoj meri već realizovale, Grad je blagovremeno započeo pripreme za novi postupak javne nabavke – kroz procenu potreba korisnika i razgovore sa stručnim radnicima relevantnih institucija – kako bi se obezbedilo kontinuirano pružanje usluga bez dana prekida.
Najpre je održan sastanak sa pružaocem usluge „Imperijal plus d.o.o.“ i Interresornom komisijom, koja donosi mišljenje o potrebi za dodatnom podrškom detetu kroz uslugu lični pratilac. Pružalac je izneo dosadašnja zapažanja o potrebama i problemima s kojima se susreću. Istaknuto je da je kod pojedine dece, koja su dugogodišnji korisnici, došlo do promena u potrebama za dodatnom podrškom, te da se usluga primarno odnosi na podršku tokom boravka deteta u obrazovnoj ustanovi, radi omogućavanja aktivnog učešća u nastavi, kretanju i komunikaciji. Većina dece pohađa redovnu nastavu u trajanju od 4 do 6 časova dnevno.
Na osnovu zapažanja pružalaca usluga i u skladu sa Pravilnikom o radu Interresorne komisije, predložena je revizija svih mišljenja starijih od godinu dana. Komisija je izvršila reviziju svih predmeta, obavila procenu dece, razgovore sa roditeljima i razmatranje lekarske i druge dokumentacije. Na osnovu toga, uz prethodno pribavljena mišljenja škola, doneto je mišljenje da za dvanaestoro dece više ne postoji potreba za dodatnom podrškom. Napominjemo da su roditelji sa svakim mišljenjem bili upoznati, da žalbi nije bilo, te su netačne tvrdnje da je usluga ukinuta ili da su deca kojima je pomoć potrebna ostala bez pratioca.
Grad je potom održao sastanak sa Centrom za socijalni rad, predstavnicima „Imperijal plus d.o.o.“, Interresorne komisije i direktorom škole „Dr Svetomir Bojanin“, koju pohađa najveći broj korisnika. Tom prilikom je potvrđeno da učenici koriste uslugu radi podrške prilikom dolaska i odlaska iz škole, kao i u funkcionisanju u školskom okruženju. Usluga u trajanju od 4 do 6 časova dnevno u potpunosti zadovoljava njihove potrebe.
Centar za socijalni rad je istakao da kod pojedine dece potreba za dodatnom podrškom ne proizlazi iz teškoća u savladavanju gradiva ili kretanju, već iz vaspitnih problema i problema u ponašanju, ali da i tada podrška postoji tokom boravka u školi.
U pogledu usluge personalni asistent, primećeno je da je kod nekih korisnika došlo do pogoršanja zdravstvenog stanja, te njihove potrebe sada prevazilaze obim ove usluge i prelaze u domen usluge pomoći i nege u kući. Najčešće potrebe korisnika odnose se na pomoć u oblačenju, higijeni, pripremi lakih obroka i kretanju. Sve to se kontinuirano realizuje u trajanju od maksimalno 6 časova dnevno. Centar za socijalni rad za svakog korisnika izrađuje individualni plan podrške, kako bi se osiguralo da svaki korisnik dobije podršku u skladu sa stvarnim potrebama.
Na osnovu svih stručnih mišljenja relevantnih institucija, zaključeno je da pružanjem usluga u trajanju od 6 časova dnevno po korisniku – što je praksa i u većini drugih gradova i opština – omogućavamo kontinuiranu, kvalitetnu i dostupnu uslugu, u skladu sa budžetskim mogućnostima lokalne samouprave.
Shodno navedenom, javnost mora biti upoznata sa činjenicom da je Grad Subotica jedan od retkih gradova u kojem se ove usluge u potpunosti finansiraju iz gradskog budžeta, bez učešća roditelja. Iznos sredstava za ove usluge se iz godine u godinu povećava, kako bi uslugu moglo da koristi što više korisnika kojima je ona neophodna. Po važećem ugovoru, uslugu koristi 140 korisnika, za koje je angažovano 50 personalnih asistenata i 90 ličnih pratilaca.
Sve ostalo što je plasirano u javnosti predstavlja insinuacije i tendenciozno iznošenje nepotpunih i poluistinitih informacija, sa očiglednom namerom da se u ovoj osetljivoj oblasti socijalne zaštite izazove nemir i osećaj nesigurnosti kod građana“, zaključuje se u saopštenju Sekretarijata za društvene delatnosti.