Da li znate šta su blurbovi?

Svrha blurbova jeste da privuku pažnju kupca i ohrabre ga da isproba nešto novo – možda nekog debitantskog autora za kojeg nikada niste čuli, jer vam ga preporučuje autor čijem ukusu verujete. Svake godine se objavljuje stotine hiljada knjiga. Novi autori, tačnije svi autori, pokušavaju da učine sve što mogu kako bi se istakli.

Kako su nastali blurbovi?

Termin blurb je skovao humorista Gelet Burdžis na naslovnoj strani svoje knjige iz 1906. godine „Are you a Bromide?“. On je definisao blurb kao „raskošnu reklamu“ ili „nadahnuto svedočanstvo.“ I dok je gospodin Burdžis skovao termin, reč je bila u upotrebi i pola veka ranije.

Volt Vitman, američki pisac, prvi je imao blurb (koji se pročuo) na drugom štampanom izdanju sada slavne pesničke zbirke „Vlati trave“. Tada je malo poznati Vitman poslao primerak prvog izdanja „Vlati trave“ Ralfu Voldu Emersonu koji je uzvratio pohvalom ohrabrujući Vitmana u njegovom pisanju. U to vreme u Americi Emerson je bio plodan pisac i njegovo mišljenje bilo je cenjeno. Vitman, strastveni promoter, objavio je Emersonovo pismo u Njujork tribjunu 1855. godine, samo nekoliko meseci nakon što ga je primio.

Volt Vitman, američki pisac, prvi je imao blurb (koji se pročuo) na drugom štampanom izdanju sada slavne pesničke zbirke „Vlati trave“. Tada je malo poznati Vitman poslao primerak prvog izdanja „Vlati trave“ Ralfu Voldu Emersonu koji je uzvratio pohvalom ohrabrujući Vitmana u njegovom pisanju. U to vreme u Americi Emerson je bio plodan pisac i njegovo mišljenje bilo je cenjeno. Vitman, strastveni promoter, objavio je Emersonovo pismo u Njujork tribjunu 1855. godine, samo nekoliko meseci nakon što ga je primio.

„Oni iziskuju toliko posla, emocionalnog truda i osećaja krivice, bilo da ga neko piše za vas ili ga od vas traži“. Autori često traže blurb od drugih pisaca koje ne poznaju, nadajući se da će dobiti pohvalu od nekoga ko je eminentan u njihovoj oblasti. To verovatno izgleda kao kada biste prišli neznancu na poslovnoj zabavi i rekli: „Hej, treba mi usluga“.

Erik Smit, književni agent i autor knjige „Don’t Read the Comments“ (Ne čitajte komentare), slaže se da taj proces nije najbolji. „Da li ih je teško dobiti? Naravno. Ponekad je nezgodno, ali to je posao vašeg agenta i urednika.“

Kome su namenjeni blurbovi?

Sve nas ovo dovodi do pitanja kome su blurbovi zapravo namenjeni.

Ponekad blurbovi mogu biti namenjeni samim autorima. U tekstu za Njujork tajms Sofronija Skot piše da je slala upite za svoju knjigu „All I Need to Get By“, a desilo se da je dobila sjajnu recenziju od dr Henrija Luisa Gejtsa mlađeg, direktora Instituta za afrička i afroamerička istraživanja na Univerzitetu Harvard. „U jednom blurbu on se dotakao mojih najdubljih nada i snova, da pišem na nivou Toni Morison, i rekao da je to moguće“. Izjava dr Gejtsa promenila joj je život i pružila samopouzdanje da nastavi sa svojim radom.

To bi lako mogao biti izuzetak od pravila jer se većina autora slaže oko koristi koju dobijaju od blurbova. U najboljem slučaju blurbovi omogućavaju autorima da usmere svoje čitaoce ka drugim piscima koji bi mogli da im se dopadnu.

Kada čitaoci vide da je njihov omiljeni autor pohvalio neku knjigu, možda će poželeti da je pročitaju i veća je verovatnoća da će je na osnovu toga kupiti. S druge strane, blurbovi mogu pokazati da kolege govore lepe stvari o vašoj knjizi i da imate podršku zajednice. Poznanstva vašem radu mogu obezbediti određene privilegije. Ako vas preporuči poznati autor koji je godinama radio sa određenim izdavačem, onda bi taj izdavač možda bio spremniji da rizikuje sa vašim rukopisom. Isto važi i za književne agente i druge profesionalce iz industrije.

Blurbovi pružaju toliko potencijalne koristi! Što više to bolje, zar vam se ne čini? Kada ima previše blurbova da bi stali na koricu, mogu se nastaviti na prvih nekoliko stranica knjige. Vitman nije mogao da predvidi ovakvo blurbovanje. Svi smo se susretali sa knjigama koje imaju po nekoliko stranica ispisanih priznanjima. Kao čitalac ponekad pomislite: „Već sam kupio knjigu, ne moraš da trošiš prve tri stranice ubeđujući me. Tvoje pisanje bi trebalo da me ubedi da nastavim sa čitanjem.“

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.