SRBIJA – Tokom poslednje decenije, sve češće se postavljalo pitanje o vraćanju školskih uniformi i da li bi one mogle da utiču na ponašanje učenika, da smanje vršnjačko nasilje, a da deci daju osećaj pripadnosti.
Stariji čitaoci sećaju se da su u školi nosili uniforme, a da li bi ta praksa danas imala smisla, zavisi i od stava učenika, kao i roditelja.
Podjednako jaki razlozi su i za i protiv ove ideje. Oni koji su za nošenje uniforme tvrde da je razlog za to veoma jednostavan: određeni kodeks odevanja stvara osećaj pripadnosti zajednici i jednakost, dobre su i sa sociološkog aspekta, jer se smanjuju različitosti na osnovu ekonomskog statusa, a škola postaje sigurnije mesto za učenike.
Sa druge strane, svi oni koji su protiv školskih uniformi kao argumente ističu da je uniformisana garderoba skupa, nedovoljno efektna, kao i da umanjuje individualnost i slobodu izražavanja učenika.
Šta vi mislite?
Mogući argumenti za uvođenje uniforme:
Pored stvaranja osećaja pripadnosti, praktičnosti i smanjenja različitosti na osnovu ekonomskog statusa, nošenje uniformi pomaže i roditeljima tako što olakšava odabir garderobe za učenike, naročito u nižim razredima osnovne škole. Uniforme su takođe praktične, prilagođene boravku u školi, a dežurni nastavnici, na primer, ne moraju da kontrolišu da li su đaci u neprikladno obučeni u prekratne šorceve ili suknje. Takođe, ukoliko su svi učenici jednako obučeni, neće biti razgovora oko garderobe, promešenih ili potrefljenih modnih trendova. S druge strane, nošenje uniforme takođe šalje jasnu poruku deci da će se i u budućnosti morati prikladno obući za posao, a stvara se i osećaj odgovornosti prema zadacima koji su postavljeni.
Mogući argumenti protiv uvođenja uniforme:
Školske uniforme su skupe, a roditelji svakako treba da kupuju garderobu deci i za aktivnosti van škole. Ukoliko porodica ima dvoje ili više dece u školi, to može da stvori ozbiljan trošak. Moguće je da postoji podrška u okviru škole porodicama slabijeg materijalnog stanja za kupovinu uniforme. Takođe, jedan od argumenata je u da uniforma uništava individualnost kod učenika, jer deca i preko odeće iskazuju svoju individualnost. Bojama, šarama, porukama na majicama, … Uniforma bi sputala kreativnost učenika.
Istorija školskih uniformi
Gotovo je nemoguće doći do tačnih podataka kada su prvi put uvedene školske uniforme. Ono što znamo iz istorijskih spisa je da su se u Velikoj Britaniji u 16. veku pojavile prve školske uniforme. Od tada ovi komadi odeće deo su školske opreme u brojnim školama širom sveta.
Prva škola u kojoj se beleži nošenje uniformi zove se Christ’s Hospital School , a osnovana je 1552. godine. Uniforme koje su učenici tada nosili, kao i danas, 4 veka kasnije, sastavljene su od plavog kaputa sa pojasom na struku, dugih, žutih čarapa i bele trake oko vrata. Devojčice ispod kaputa oblače suknje, a dečaci pantalone.
Uloga uniformi u tom periodu vezivala se za status učenika. U školama koje su pohađali đaci iz visokog društva, ona je bila nešto raskošnija, dok su đaci u dobrotvornim školama bili odeveni znatno skromnije.
Od perioda pojave uniformi u školama, za uniformisanost u školama zalaže se sve veći broj škola, te uniforme postepeno ulaze u obrazovne sisteme širom sveta.
Tokom 2016. godine, tadašnje Ministarstvo obrazovanja je razmišljalo o mogućem uvođenju školskih uniformi, ali se dalje od debate nije išlo.
I u našem okruženju, škole ne praktikuju upotrebu uniformi. Veliki broj država širom sveta uveo je uniforme kao standardni vid oblačenja u školama.
Može se reći da su u pojedinim državama školske uniforme duboko ukorenjene u kulturu i obrazovni sistem. Takva situacija je u Engleskoj, kao i u zemljama koje su nakada bile pod vlašću Velike Britanije. Tamo državne i privatne škole imaju svoje školeske uniforme posebno osmišljene, sa simbolima i bojama škole.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.