Stariji vozači sigurno se sećaju pravila da se karton ili šperploča uvek stavi ispod akumulatora kada ga ostavljate na podu garaže ili dvorišta.
Decenijama se smatralo da akumulatori koji se ostave direktno na betonu brže gube napon. I to je nekada bilo tačno, jer su kućišta akumulatora u prošlosti bila napravljena od različitih materijala, poput tvrde gume pa čak i drveta – materijala koji upijaju vlagu, piše Jalopnik.
Postoje i priče da je beton izazivao uvijanje drvenih kućišta, što je dovodilo do pucanja ćelija unutar baterije. Kasniji modeli sa kućištem od tvrde gume bili su bolji, ali i ta guma je znala da bude porozna ili ispucala, pa je vlaga iz betonskog poda uzrokovala električnu vezu između ćelija i tako izazivala pražnjenje.
Danas su stvari potpuno drugačije – kućišta se prave od izuzetno izdržljivih plastika kao što su polipropilen ili polikarbonat.
Ovi materijali nemaju pukotine niti poroznost kroz koju bi vlaga mogla da izazove pražnjenje. Da parafraziramo emisiju „Razotkrivači mitova“ – mit razotkriven! Više ne morate podizati akumulator sa poda kad ga skladištite.
Ipak, postoje druge opasnosti koje mogu skratiti vek trajanja akumulatora.
Temperatura i čistoća su ključni
Svaki akumulator se s vremenom sam isprazni zbog hemijskih reakcija, ali brzinu tog procesa možete usporiti tako što ćete ga skladištiti u hladnom okruženju.
Iako neki misle suprotno, zapravo toplota, a ne hladnoća, ubija akumulatore. Na primer, povećanje temperature za samo 10°C može duplirati brzinu pražnjenja.
Ako nemate prostor sa kontrolisanom temperaturom, makar ga stavite u hladan ugao, dalje od direktnog sunca. Sa druge strane, ako je temperatura preniska i akumulator nije potpuno napunjen, može doći do pucanja kućišta.
Takođe je važno da gornja strana akumulatora (gde su priključci) bude čista. Prljavština i prašina mogu napraviti provodnu vezu između polova, što dodatno ubrzava pražnjenje.
Povremeno brisanje čistom krpom odlična je preventiva.
Koliko dugo možete bezbedno čuvati akumulator?
To zavisi od proizvođača i tipa, ali skladištenje u trajanju od nekoliko godina nije neuobičajeno.
Preporučuje se povremeno dopunjavanje napona pomoću punjača.