Uvek atraktivan, poslovno hrabar i inovativan, ser Ričard Brenson je izgradio globalnu poslovnu imperiju koj traje 55 godina. Počeo je kao dvadesetogodišnjak pun entuzijazma i zaljubljen u muziku i ploče. Otvorio je prodavnicu ploča, a jednom je davno u intervjuu priznao da je počeo tako što je za kontakt iskoristio broj telefona ulične telefonske govornice. Milijarde vredan biznis razvijao je od muzike, preko putovanja, transporta, bankarstva i telekomunikacija.
Njegovi najbliži saradnici zajedno sa analitičarima tvrde da je poslovnost Brensona sve ove godine zidana na jedinstvenim principima koji prioritet daju ljudima.
Da je “kupac je uvek u pravu” neće osporiti većina poslovih ljudi, ali Brenson se pridržava drugačije filozofije. Poznat je po izjavi: “Klijenti nisu na prvom mestu. Zaposleni su na prvom mestu. Ako se brinete o svojim zaposlenima, oni će se brinuti o klijentima”.
Zašto klijent nije prvi?
Ovaj princip vođenja posla može se primeniti u različitim poslovnim kontekstima, od startapova do razvijenih korporacija.
– Postiže se negovanjem pozitivne radne kulture i ulaganjem u sve što je potrebno da vaši zaposleni budu uspešni – pišu mnogi Brensonovi istomišljenici, pa i sam Brenson.
Poslovni lideri godinama pokušavaju da otkriju kako da zadrže klijente. Ali stvar je u tome da to nije pravo pitanje koje treba da postavite ako želite da vaš posao raste. Umesto toga, treba da budete usredsređeni na to kako da zaposlene održite srećne i zadovoljne, kako bi oni nastavili da rade tako da i vaši klijenti ostanu vaši.
Po Brensonovim rečima činjenica je jedna: način na koji tretirate svoje zaposlene direktno utiče na to kako se vaši kupci osećaju u vezi sa vašim poslovanjem. Brojne studije su pokazale da zadovoljni zaposleni vode ka zadovoljnim kupcima. Ovo naglašava ključnu ulogu zadovoljstva zaposlenih u zadržavanju kupaca, čineći ga glavnim prioritetom za svako poslovanje.
Liderstvo počinje odozdo
Brenson i njegovi istomišljenici uče da liderstvo počinje odozdo, a ne odozgo. Menadžeri se obučavaju da daju prioritet potrebama zaposlenih na prvoj liniji, jer su oni najbliži kupcima. Koji je to onda jednostavan pristup kako bi se osiguralo da ovaj proces “odozdo nagore” funkcioniše? Jedan u nizu analitičara koji se bore za Brensonove ideje, Marsel Švantes, nudu tri osnovna principa koja će vam pomoći da izvučete najbolje iz vaših zaposlenih, kako bi vaši kupci bili veoma zadovoljni.
Pomozite vašim ljudima da se povezuju
Istraživanja nastavljaju da ispituju i potvrđuju ključnu vezu između povezanosti zaposlenih i njihovog angažovanja. Šta znači da se zaposleni osećaju povezano na radnom mestu?
– Povezujete ih sa vizijom kompanije i vrednostima.
– Povezujete ih sa kolegama i menadžerima kroz autentične odnose.
– Povezujete ih sa njihovim radom tako da osećaju da imaju pozitivan uticaj na ciljeve kompanije.
– Povezujete ih sa njihovim ciljevima i težnjama; Rastu, napreduju i razvijaju se na načine koji su im značajni.
Iskoristite snage i talente
– Menadžeri bi imali mnogo koristi od toga da odvoje vreme kako bi prepoznali i razumeli jedinstvene snage, darove i talente svojih zaposlenih. Zatim bi trebalo da kreiraju i dodele smislene zadatke koji prevazilaze ograničenja statičnog opisa posla – piše Švantes.
Ričard Brenson predlaže da menadžeri prvo treba da razumeju motivacije i težnje svojih zaposlenih, a zatim treba se upuste u smislene razgovore sa njima kako bi osmislili njihove poslove na način koji im omogućava da iskoriste svoju unutrašnju motivaciju.
Ova unutrašnja motivacija proističe iz njihove strasti koja dolazi iznutra, iz njihovog srca. Brenson kaže:
– Kada vi i vaši zaposleni pristupite radu sa obnovljenom energijom i posvećenošću, videćete da malo toga ne možete postići zajedno.
Brensonova hijerarhija
Više nije moguće, ako ikada jeste bilo, da zanemarite ostatak života dok ste produktivni na poslu. Lideri i menadžeri koji ne stavljaju blagostanje zaposlenih u prioritet mogu očekivati sve veće stope odsustvovanja i prisustvovanja na poslu ali bez punog učinka. Ovo poslednje analitičari navode kao “biti na poslu, ali zbog bolesti ili drugih zdravstvenih stanja ne funkcionisati u potpunosti”.
Vreme je za kolektivni napor, a ne samo HR službi. Na svakom menadžeru i lideru je da blagostanje postave kao ključni pokretač rasta kompanije.
U vremenu kada kupci i dalje imaju glavnu reč, Brenson je stvarao i stvorio nehijerarhijsku, porodici nalik radnu sredinu u kojoj ljudi vole da dolaze na posao. Brensonova filozofija je da srećni i ispunjeni zaposleni vode ka zadovoljnim kupcima koji se stalno vraćaju.