Auto-škola Čikušino u gradu Fukuoka na jugozapadu Japana nedavno je počela da nudi kontrolisano iskustvo vožnje u alkoholisanom stanju, da bi pokazali vozačima da samopouzdanje koje dobiju kada voze nakon pića samo može da promeni njihovu percepciju o realnosti i pogorša sposobnosti vožnje.
Kampanja je pokrenuta povodom 17-godišnjice smrti troje dece iz Fukuoke (dva brata od četiri i tri godine i njihove jednogodišnje sestre), koji su poginuli kada je u njihov porodični automobil udario službenik opštinske uprave, koji je u tom trenutku vozio pod dejstvom alkohola.
Među vozačima koji su učestvovali u nedavnom eksperimentu bilo je dvoje novinara dnevnog lista Mainići šinbun (Mainichi Shinbun), Hjelim Ha i Rokuhei Sato. Jedan učesnik imao je zadatak da pije i vozi, a drugi da ostane trezan i posmatra kolegu kao saputnik.
Pred vozačima je bio zadatak da savladaju tri različite prepreke. Prvo je trebalo da voze cikcak, u drugom da naprave S krivinu, a treća deonica je imala niz oštrih krivina koje je trebalo preći. Trasa se prvo mora savladati u treznom stanju, a zatim, vozači konzumiraju alkohol i ponavljaju iste testove.
Reporterka Hjelim Ha je bila vozač i popila je limenku piva od trista pedeset mililitara, šoljicu vina od šljive (piće pod nazivom umešu) i isto toliko mililitara žestokog alkoholnog pića šoču. Sve je popila u roku od jednog sata i krenula na put.
Alko-test je otkrio 0,30 mg alkohola po litru udaha kod novinarke, što je dvostruko više od ograničenja od 0,15 mg koje važi u Japanu. Ha je rekla da se osećala sposobno da vozi, iako su joj ruke očigledno bile hladne, lice crveno i srce ubrzano. Navodno, vozač koji je izazvao sudar pre sedamnaest godina isto je verovao da je mogao da vozi.
Rokuhei Sato, njen kolega i suvozač, se nekontrolisano povijao napred-nazad zato što je Hjelim neprestano ubrzavala i usporavala duž pravog dela puta. Zatim, oborila je sve čunjeve na delu puta gde je trebalo da vozi cikcak oko njih. Na kraju, zamenik direktora škole je zaustavio novinarku pre nego što je pokušala da savlada S krivinu. Hjelim nije mogla da veruje koliko je grešaka napravila, a još neke od njih su bile ulaženje u krivinu pri većoj brzini i lutanje u suptornu traku.
“Iako konzumacija pića slabi veštine koje su ljudima potrebne za vožnju, kao što su kognitivni kapacitet, rasuđivanje i sposobnost manevrisanja vozilom, vozač će da pretpostavi da vozi bezbedno, a to je najveća opasnost od vožnje u alkoholisanom stanju”, rekao je predstavnik auto-škole, piše Mainići šinbun.
Predstavnici japanske nacionalne policijske agencije ističu da mnogi vozači koji su u prošlosti pili i nikada nisu doživeli incident mogu početi da veruju da su nepobedivi, što ih navodi na ponavljanje opasnog ponašanja.
Uz to, naveli su nekoliko podataka koji ukazuju da su smrtni ishodi saobraćajne nesreće veći za čak sedam puta, ako vozač upravlja autom u alkoholisanom stanju.
“Pozivamo ljude da promisle o rizicima pre nego što počnu da piju. Na primer, da uopšte ne voze do kafića, uz pretpostavku da kada budu popili, neće biti u stanju da donose ispravne odluke”, rekao je Joiči Furukava, zamenik šefa odeljenja saobraćajne policije prefekture Fukuoka.
Postoje brojne alternative za vožnju u alkoholisanom stanju, od korišćenja javnog prevoza, do taksija ili čak aplikacija za bezbednu vožnju, koja će poslati vozača po nas nakon žurke, koji će nas u našem ličnom vozilu bezbedno ostaviti kod kuće.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.