Sa dužinom od 476 kilometara, čak 254 tunela i 234 mosta, pruga Beograd-Bar bila je “čudo inženjeringa 20. veka”, smatra američki CNN koji je prugu od srpske prestonice do crnogorske luke svrstao u potcenjena evropska blaga. Time je ušla u društvo probranih atrakcija među kojima su pruge u Norveškoj, Škotskoj, Švajcarskoj, Austriji, Irskoj, Francuskoj, Mađarskoj, Velsu i Italiji.
– Svet se polako otvara za međunarodna putovanja i vreme je da pogled skrenete sa uobičajenih turističkih trasa i posegnete za avanturom na šinama. Umesto da koristite voz samo kao način prevoza, možda da od toga napravite odmor – upućuje CNN.
Vodič koji je objavila ova uticajna američka mreža odnosi se upravo na 2023. godinu, a pruga Beograd-Bar u njemu je nazvana i “epskim podvigom građevinarstva”.
I zaista, objektivni ili ne, ali ne možemo sporiti impozantne brojke sa početka koje govore u prilog zavidnim epitetima kakve daje CNN.
– Ako tražite epske podvige građevinarstva, idite na Balkan na jedno od najspektakularnijih evropskih putovanja železnicom. Dva voza dnevno povezuju srpsku prestonicu Beograd sa jadranskom lukom Bar u susednoj Crnoj Gori. Ruta duga 296 milja (476km) i 11 sati je čudo inženjeringa 20. veka sa 254 tunela i 435 mostova, uključujući ono što je do 2001. bio najviši železnički most na svetu. Inicirana od strane diktatora maršala Tita ranih 1950-ih, izgradnja pruge bila je toliko teška da vozovi nisu mogli da pređu pun put do 1976. godine – doslovce glasi deo članka koji se može pročitati na sajtu američkog medija.
Da li zbog toliko impresija, ali podatak o broju mostova je gotovo dupliran, pa je navedeno da ih ima 435, a zapravo ih je 234. Kako i ova brojka nije ništa manje impozantna, ta nenamerna greška ipak nije pokvarila sveopšti utisak o verodostojnosti navoda u članku.
Omiljena pruga stručnjaka za putovanje vozom
Kako se dalje navodi, iako turisti koji posećuju Evropu uglavnom zanemaruju Srbiju i Crnu Goru, voz Beograd-Bar postaje sve popularniji među onima koji koriste “Interrail” ili “Eurail” propusnice.
– Čak i bez propusnice, 11-časovno putovanje košta samo 21 evro u jednom pravcu, pa je ovo putovanje proglasio svojim favoritom i stručnjak za putovanja železnicom Mark Smit, poznatiji kao “Čovek na sedištu 61”. On putovanje prugom Beograd-Bar ocenjuje “među najboljih 21 evra koje ćete ikada potrošiti” – prenosi CNN.
Najbolji krajolik je u Crnoj Gori, između Bijelog Polja i Bara, gde ćete naći vijadukt Mala Rijeka visok 660 stopa (200 metara). Uhvatite sedište sa desne strane voza za najbolji pogled.
Nažalost, dok je dnevni voz “Tara” saobraćao svakodnevno pre pandemije, njegovi datumi za 2023. godinu su od 17. juna do 17. septembra. Ipak, iz noćnog voza “Lovćen” i dalje možete uživati u najlepšim pogledima ako putujete tokom leta – zaključuje se u delu članka posvećenom pruzi Beograd-Bar.
Još zanimljivih podataka vezuju se za ovu trasu. Naime, 254 tunela ukupne dužine 114,4 kilometra koja se nalaze na pruzi Beograd-Bar čine čak 24 odsto čitave pruge. Takođe, ranije pomenuti most preko Male Rijeke jedan je od najviših u Evropi. Dugačak je 498 metara, visok 200 metara, a u njegove stubove je ugrađeno 23.000 kubnih metara betona, dok čelična konstrukcija teži 25.000 tona.
Na teritoriji Srbije se nalazi 301 kilometar, a na teritoriji Crne Gore 175 kilometara. Valja napomenuti i da 9 kilometara pruge prolazi kroz BiH. Na teritoriji Republike Srpske danas postoji stanica Štrpci, ali tu voz ne staje već služi samo kao stanica za posebne situacije. Najviša tačka pruge je u Kolašinu, na 1.032 metara. Najveći uspon je na deonici Podgorica-Bijelo Polje od 25 promila.
Navedeni podaci u potpunosti oslikavaju infrastrukturne poduhvate na pruzi, ali nije zgoreg dodati i taj da je u njenu izgradnju utrošeno 1,2 miliona radnih sati.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.