Ako kupujete polovanjak s automatskim menjačem, čuvajte se povoljnih cena: Ovo su upozorenja na kvarove

Obratite pažnju i otvorite četvore oči.

S obzirom na to da je menjač jedan od vitalnih delova vozila, prilikom kupovine polovnog automobila detaljno proverite njegov rad. Sve više novih automobila prodaje se serijski s automatskim menjačima, pa tako na tržištu polovnih vozila možemo naći sve više automobila bez leve papučice kvačila. Kod novih automobila procenat onih s automatskim menjačem već sada premašuje 40 posto.

Zbog toga, prilikom kupovine svakako treba odvesti željeni automobil kod servisera na temeljan pregled menjača, što nije neophodno kod kupovine polovnog automobila s manuelnim prenosom.

Danas u upotrebi postoje tri vrste automatskih menjača: klasični, s dve spojke i CVT. Iako su generalno izdržljivi, zahtevaju redovno servisiranje. Preporučuje se da se ulje u njima menja svakih 60.000 km, zajedno s filtrom koji svaki menjač ima.

Tokom rada se metalni delovi troše, pa nastaju sitne metalne čestice koje plutaju u ulju dok ih ne pokupi magnet na filtru.

Što je tih čestica manje, manja je verovatnoća da će dospeti tamo gde ne treba – u ventile ili servo elemente – gde mogu izazvati blokadu, što dovodi do kvara. Blokirani ventil može ostati zatvoren ili delimično otvoren, što je dovoljno da izazove neispravan rad menjača.

Ako se desi kvar, često se dogodi i pregrevanje zbog nedostatka ulja u sistemu (bilo na pretvaraču momenta, uljnoj pumpi ili lamelama spojke). Nema razloga za očajavanje – popravke su još uvek moguće i bitno jeftinije od nabavke novog menjača. Iako većina proizvođača u ovlašćenim servisima ne predviđa popravke, već zamenu menjača novim.

Ako primetite da rad vozila koje želite kupiti nije ispravan, to možete lako zaključiti, ali laiku će biti teško otkriti uzrok takvog rada.

Foto: Pixabay

Nekoliko faktora može vas upozoriti na moguće probleme.

To je pre svega lampica na kontrolnoj tabli. Iako većina automobila nema specifičnu lampicu za menjač, generička lampica za motor može ukazivati na kvar menjača.

Retka je pojava, ali ako prilikom prebacivanja u ‘D’ vozilo ne želi da krene, to može ukazivati na ozbiljan kvar. Najčešće se radi o neispravnom radu pumpe, odnosno nedostatku hidrauličkog pritiska.

Gde je kvar kad sporo menja brzine, a gde kad vibrira

Kada menjač sporo menja brzine, to dolazi zbog slabog održavanja, tj. retkog menjanja ulja u menjaču. Tada se pojavljuju mehurići koji usporavaju rad i uzrokuju proklizavanje kvačila.

Kod kvara na disku bubnja kvačila primetićete da vam auto vibrira. To se najčešće događa pri brzinama od 80-90 km/h. Na slabiji rad elektromagnetnih ventila ukazivaće lupkanje pri promeni brzina, a trzanje može doći kod loma bubnja u kojem se nalaze zupčanici. Proklizavanje prilikom promene brzine najčešće ukazuje na potrošenost kvačila, ali to se ne bi trebalo dogoditi pre otprilike 120.000 pređenih kilometara.

To je ujedno i najčešći kvar, koji se lako primećuje, jer obrtaji rastu, a vozilo ne ubrzava proporcionalno. Dakle, ako primetite nešto od navedenog prilikom kupovine polovnog vozila, najbolje je da to vozilo izbegnete, jer su popravci automatskih menjača često skupi, piše Jutarnji.hr.

 

Pročitajte još:

 

Tagovi:

0 Komentari
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.