Danas je 15. mart – Svetski dan zaštite potrošača posvećen svim potrošačima i njihovim pravima.
Iniciran je specijalnom porukom predsednika Džona F. Kenedija, poslatom američkom Kongresu 15. marta 1962. godine, čiji je mandat trajao od 1961. do 1963, kada je tragično prekinut Kenedijevim ubistvom u Dalasu.
Kenediju ukazivala čast na razne načine, pa je između ostalog 20 godina kasnije proglašen Svetski dan prava potrošača.
“Potrošači po definiciji uključuju sve nas… Oni su najveća ekonomska grupa, koja utiče i na koju utiče gotovo svaka javna i privatna ekonomska odluka. A ipak, oni su jedina značajna grupa… čiji se pogledi često ne čuju,” rekao je tada Kenedi u svom obraćanju Kongresu.
DŽon F. Kenedi je tada predložio a Kongres prihvatio, četiri osnovna prava potrošača:
1. Pravo na bezbednost;
2. Pravo da potrošač bude informisan;
3. Pravo na izbor;
4. Pravo da bude saslušan.
Dve godine od prvog obeležavanja Svetskog dana prava potrtošača, Generalna skupština UN je usvojila Direktive UN za zaštitu potrošača. One su obuhvatile principe osam potrošačkih prava i obezbedile okvire za donošenje i jačanje nacionalnih politika zaštite potrošača. U njima se, pored četiri Kenedijeva prava potrošača, na predlog Potrošačke Internacionale, nalaze još četiri:
5. Pravo na zadovoljavanje osnovnih potreba;
6. Pravo na obeštećenje;
7. Pravo na obrazovanje;
8. Pravo na zdravu životnu sredinu.
Godišnje kampanje koje se sprovode u znak potrošača imaju za cilj da podignu nivo solidarnosti kao i da se ta prava poštuju, šire i razvijaju. Ova tema preispituje razne tačke, od hrane i lekova, preko odeće, pa do usluga. Definisanjem politike i rešavanjem sistemskih pitanja u oblasti zaštite potrošača u Srbiji postignuto je mnogo, ali potrebno je nastaviti sa sprovođenjem aktivnosti koje doprinose daljoj afirmaciji i jačanju institucionalnog okvira zaštite potrošača.
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.