Šta je zapravo Crni petak (Black Friday)

Black friday Crni Petak
Da li ste se zapitali šta je zapravo Crni petak, zašto se tako zove i zašto je to dan kada prodavnice nude najveća sniženja?

E, pa da krenemo od početka. Crni petak pada uvek u poslednji petak u novembru. Ove godine to je to 25.11.2022.

Crni petak, naravno, dolazi iz najveće zemlje kupoholičara – Sjedinjenih Američkih Država.

Obeležava se kao dan koji sledi nakon čuvenog Dana zahvalnosti, jednog od najvažnijih praznika američkih porodica. Kako je Dan zahvalnosti uvek poslednji četvrtak u mesecu, datum za Crni petak (Black Friday) je poslednji petak.

Zbog dana kada se obeležava razumemo zašto je “petak”, ali zašto je “Crni”?

Naziv “Crni petak” potiče od događaja iz daleke 1869. godine.

U petak, 24. novembra 1869. godine dogodila se katastrofa na berzi. Cena zlata je naglo je pala, zahvaljujući špekulacijama, a tržišta su doživela krah. Zbog toga su ljudi koji se bave trgovinom i berzom ovaj dan pre 153 godine nazvali Crnim petkom, kako bi slikovito objasnili enormni negativan uticaj ovog događaja na ekonomiju.

Ali kada je Crni petak, kakavog ga danas znamo, preuzeo ovaj naziv?

Zapravo, Crni petak je počeo da nosi ovaj naziv pre tridesetak godina u SAD. U nameri da otvore sezonu prazničnih kupovina na bombastičan način i privuku kupce, marketinški stručnjaci i ekonomisti u SAD osmislili su adekvatnu metodu i odličan tajming: Nakon Dana zahvalnosti će ponuditi velike popuste, oslanjajući se na to da kompanije ovaj petak uglavnom progalašavaju neradnim danom, a čak i kada to ne čine, američki državljani rado ga uvrste u svoje slobodne dane kako bi “spojili” Dan zahvalnosti (Thanksgiving) sa vikendom.

Na ovaj način, trgovci su obezbedili da veliki broj kupaca dođe do radnji, a više kupaca, znači i veći promet, to jest više potrošenog novca. Ovakve rasprodaje, posle Dana zahvalnosti dešavale su se i ranije, ali su pre tridesetak godina marketinški stručnjaci odlučili da ga nazovu Crni petak!

Crni petak je odmah postao veliki hit, a čak i one prodavnice koje nisu planirale da ponude velike popuste ovog dana, naročito u SAD, su u nameri da budu konkurentnije na tržištu počele to da čine. Često možemo da gledamo stampeda na ulazima u prodavnicu na ovaj dan.

U Evropi je ovaj “kupoholičarski praznik” usvojen gotovo odmah nakon SAD, i veliki broj radnji koristi ovaj način privlačenja kupaca.

Danas se i kod nas u Srbiji kompanije, pogotovo šoping centri, reklamiraju nekoliko dana pre ovog datuma i nude velike popuste.

A, sve ostalo je istorija.

Pročitajte još:

 

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još: