Nova zgrada železničke stanice biće izgrađena do kraja oktobra

PROKOP, železniča stanica
BEOGRAD – Objektom će upravljati „Infrastruktura železnice Srbije”, a investitor 12 poslovnih zdanja kojaće biti sagrađena na ploči je „Rejlvej siti”, partner države u kompletiranju sadržaja na Prokopu

Prokop je decenijama bio nevidljiv. Čak i kada su vozovi prolazili kroz tu stanicu, kao da su vozili ispod zemlje, pločom i tunelima skriveni od očiju. Iznad koloseka nije bilo ničega što bi ukazivalo na to da je ovde buduća glavna železnička stanica Beograda. Sada, svako ko prođe pored Prokopa ne može da se ne zapita kakva je to velika bela konstrukcija koja se nadvila nad delom ploče pod kojom se vozovi zaustavljaju u stanici zvaničnog imena „Beograd centar”.

Reč je o polulučnom čeličnom svodu koji će nositi krov nove zgrade železničke stanice. Proizveden je u Sevojnu, a majstori „Jedinstva metalogradnje” njegove elemente ručno, gotovo hirurški, uklapaju na visini od oko 25 metara iz korpe dizalice koja ih podiže nebu pod oblake, odakle puca pogled na Beograd – i onaj stari i onaj nastao u novijoj istoriji Srbije. Sa zemlje ceo proces je pod budnim okom koordinatora za bezbednost i zdravlje na radu, koji ne dozvoljava radnicima na visini da napuste korpu za koju su povezani sigurnosnom opremom, što bi im ponekad, kaže jedan od njih, olakšalo i ubrzalo posao.

Ne prekidaju rad iako im snažan zimski vetar šiba po licu i rukama i dodatno im ljulja korpu, u šta se uverila i ekipa „Politike”. Svakog dana, kažu, rade od jutra do sumraka. Na pitanje koliko puta se u toku dana korpama popnu na visinu, uzvraćaju – nebrojeno.

Na gradilištu je između 150 i 200 radnika, a posao na njemu je organizovan tako da se ne čeka završetak čelične krovne konstrukcije da bi se prešlo na druge radove, kaže Ivan Vujičić, direktor kompanije PFB, koja je glavni izvođač radova.

Ubrzo počinje pokrivanje krova, u toku su pripreme za postavljanje skele, kako bi bio uveden i podizvođač zadužen za montažu fasade. Ona će biti kombinacija staklene zid-zavese i aluminijumskih brisoleja  ̶ zaštite od sunčeve svetlosti i toplote.

– Naš način rada je da više podizvođača paralelno uposlimo kako bi moglo da se krene sa instalaterskim radovima. Oni bi trebalo da počnu u martu ili početkom aprila, kada će biti završena kontura stanice. „Gađamo” rok, što je kraj oktobra, da objekat bude završen za primopredaju i tehnički pregled, a potom može da se koristi – pojašnjava Vujičić.

On uverava da se rok za primopredaju stanične zgrade, čija gradnja je krenula pre pola godine, ne može dovesti u pitanje. Od prošlog leta, ipak, ne krije Vujičić, bilo je nepredviđenih okolnosti na ploči.

– Glavni izazov bio je usaglasiti ranije rađene projekte i izvedene radove na koje smo se oslonili u pripremi i realizaciji projekta. Tek kada smo pristupili poslu došli smo do prepreke, a to je da je na ploči ostalo mnogo betonske konstrukcije koja je morala da bude uklonjena – navodi Vujičić.

– Rušenje nije bilo jednostavno. Bio je izazov naći nekoga u Srbiji ko je specijalizovan za takve radove, a i vremenske prilike otežavale su nam posao. Pritom, moralo se obezbediti da ne bude prokišnjavanja na peronima, kao i da se zaštiti konstrukcija, kako ne bi bio ugrožen život ni putnika ni radnika. To rušenje je na kraju koštalo između 300.000 i 400.000 evra i izazvalo je zastoj od oko mesec dana, ali smo to nadoknadili – ističe Vujičić napominjući da će morati da se uklone još neki nepotrebni delovi konstrukcije na ploči, ali više ne na onom njenom delu na kojem se podiže stanična zgrada.

Radovi oko stanične zgrade

Kao jedan od izazova koji predstoji je, naglašava on, povezivanje objekta na infrastrukturu – vodovod, kanalizacija, struja… Nekada je kompleks stanice „Beograd centar” bio projektovan kao jedna celina, ali to više nije pošto je došlo i do korisničkih i do vlasničkih razdvajanja objekata na kotama 85 (podzemni, peronski deo) i 105 (ploča na kojoj se gradi). Stvar je u tome što će ubuduće, kada je reč o sadržajima na ploči, železnice upravljati samo staničnom zgradom, dok će ostalih 12 objekata biti poslovne zgrade od po pet spratova. Njihov investitor je kompanija „Rejlvej siti”.

– Prema projektu, stanična zgrada će imati oko 6.200 kvadratnih metara i sadržaje neophodne za njeno funkcionisanje – komercijalni prostor, poslovnice, šalter službu, čekaonicu… Ideja je da „Infrastrukturi železnice Srbije” damo projektno rešenje i ono što će biti izvedeno do primopredaje, kako bi to javno preduzeće moglo što ranije da pokrene postupak za izbor zakupaca prostora. Da po otvaranju staničnog objekta, da tako kažem, već postoji život na njoj, da osim šaltera, kojih će biti 15, proradi i maloprodajni deo – ukazuje Vujičić precizirajući da je predviđeno da u staničnoj zgradi bude 16 lokala za zakupce, 12 travelatora (pokretne stepenice) i 10 liftova.

– Liftove je naknadno zatražila „Infrastruktura železnice” jer njihova ugradnja nije bila predviđena projektnim zadatkom. Već smo ugovorili, poručili i avansno platili. Očekujemo isporuku u maju ili junu, kada bi trebalo da počne njihova ugradnja. Mi smo čak, što takođe nije bilo u projektnom zadatku, predložili da se u delovima centralnog hola, koji ne ugrožavaju kretanje putnika, ugrade instalacije. Tako da, ako bude potrebno da se neki maloprodajni objekat montira, neće morati da se ruši ili remeti ništa što je već izgrađeno – naglašava Vujičić.

Vrednost izgradnje stanične zgrade, prema trenutnim procenama, jeste oko 17 miliona evra, kaže Vujičić.

– Prva procena bila je oko osam miliona evra. Kada smo predali zahtev za građevinsku dozvolu, po projektantskom predmeru, vrednost investicije procenjena je na oko 15 miliona evra, a u toku izvođenja je taj iznos već porastao za oko deset odsto zbog skoka cena materijala. Veliki deo radova jeste ugovoren, ali imamo i deo posla koji tek treba da se ugovori, a to su materijali za elektro i mašinska postrojenja, opremanje objekta… – navodi Vujičić.

Dvanaest komercijalnih objekata, parkinzi i garaža
Posao u kompleksu železničke stanice „Beograd centar” kompanija „Rejlvej siti” dobila je pošto se pre nekoliko godina jedina javila na javni poziv države za partnerstvo u izgradnji sadržaja koji nedostaju na Prokopu. Na osnovu ugovora, koji se našao pod lupom „Transparentnosti Srbija”, država je uložila zemljište, odnosno ustupila ploču na koti 105, a „Rejlvej siti” dobio zadatak da finansira i fazno izgradi staničnu zgradu, parkinge i poslovne sadržaje na ploči. Uslov je bio da se najpre izgradi stanična zgrada, za koju je građevinska dozvola izdata u leto 2022. Gradilište je gotovo u tajnosti otvoreno 8. avgusta prošle godine. Osim stanične zgrade, sa njene leve i desne strane zida se četiri objekta od po pet spratova koji će funkcionalno biti odvojeni.

Kako pojašnjava Vujičić, na obodima ploče sa svih strana biće uređeni parkinzi, kao i nova garaža na delu ploče ka Senjaku.

– Četiri objekta koja se grade uz staničnu zgradu biće završena za oko 18 meseci, a za ostalih osam zgrada i garažu u toku je izrada idejnog rešenja koje treba da prođe proceduru pribavljanja građevinske dozvole. Plan je da se ona okonča do leta, a njihova izgradnja završi početkom 2026 – precizira Vujičić.

Pročitajte još:

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Search
Close this search box.